söndag 10 januari 2010

Hårt jobb lönar sig, alltid!

Besökte Kockumhallen i Kallinge för att se KRIF Hockey möta Värnamo GIK, men också för att kika lite på en av mina klienter # 20 Patrik Serwanga (-88). Blev mycket positivt överraskad av Kallinges inställning, intensitet och offervilja, verkar vara krig om platserna i KRIF hockey. Helt annat än det jag beskådade i höstas, gratulerar till bra jobb både spelare, ledare, ledning och fans!

Patrik Serwanga, i backpar med Stefan Pettersson i förstafemman bakom tre intensiva och frenetiskt jobbande forwards, gjorde ett mycket lugnt, sansat och effektivt både defensivt och offensivt arbete. Imponerande att se hur Patrik har kapat det mesta av onödiga känsloyttringar och lagt fullt fokus på spelet, positioneringen och det kreativa spelet. Små fina vickningar med puck, klubba och kropp i trängt löäge bakom eget mål i tredje perioden gav tydligt svar på tal, killen är på gång, självförtroendet lyser och han kommer att bli nyttig för KRIF, mycket nyttig. Han behövde bara använda hela sin fysik vid ett fåtal tillfällen samt täppa till näbben på en gammal trätobroder i Värnamo som luftade sin frustration i slutminuterna och ville fajtas (matchen var avgjord och Värnamos minsta spelare försökte sig på konststycket att ta en fajt med Serwanga, varpå han vältes på ända samtidigt som han fick en snyting). Patrik är på väg, bara att ödmjukt lära vidare av varje match, motståndare och medspelare. Två matcher två mål, inte illa, mer kommer, Patrik har bestämt sig, trivs redan som fisken i KRIF, sånt syns lång väg.

KRIF som lag gjorde en mycket stabil match, vägde sina lägen väl, gick på med folk när man fick fast puck i anfallszon. Extra pigg och beslutsam var en av mina favoriter i KRIF, nämligen # 23 Alterteg, han verkade ha fått ett extra Duracellbatteri i sina skridskor innan match. Bra var också # 2 Anders Pettersson och den uppenbart pånyttfödde # 10 Johan Hansson (som såg mkt seg ut innan jul, men nu verkar ha återupplivats i kvadrat. Kan det ha med nya hockeyambitioner att göra, den som lever får veta.). Kul var också att se # 25 Andre Boneck (som också han testat på träning på Kroppsinvest Institute) som tyvärr ofta vikt ner sig i matcher jag beskådat tidigare under säsongen men nu äntligen verkar ha självförtroende nog att ta för sig lite med både kropp, spel och i "surret" kring situationerna.
# 7 Mr Burakovsky (-66) såg faktiskt ut att behöva sin operation, trots grym timing och blick gick det lite för sakta i både tanke och spel ikväll, gav bort några enkla puckar pga tempobrist och droppade nästan stillastående i mittzon till stillastående till lagkompisar utan fart. # 7 var dubbelt så bra när jag såg honom innan jul, där var det något som inte stämde idag.
Undertecknad vet hur det känns att vara 43 år och hålla skridskofrekvensen hög, man måste träna lite mera och var lite mer noggrann med egenunderhållet än 20-åringarna, annars blir det segt i påkarna. Önskar dock att jag haft en 1/10 del av Burras bollsinne och split vision, då hade det blivit bra mycket mer poäng från # 13 Dettner i Bandyns div 2 södra. Jag har dock utlovat 2+1+1 nu på fredag, 19.30 på Lugnevi mot Stjärnan B från Oskarshamn.

Nästa hockeyklient jag följt ikväll är # 17 Kevin Adam i toppmatchen mellan Vimmeby Hockey och Nittorp IK. Kevin strutade för tredje matchen i rad (3 matcher, 5 mål, 3 assist, 8 poäng) när han satte det viktiga 3-1 målet för Värnamo mot suveräna serieledarna Nittorp! Även för Kevin leker livet (i mångdubbel bemärkelse), han leker hockey, är extremt uppskattad av fansen, lagkompisarna och ledningen i Vimmerby. Å andra sidan, vem kan vara missnöjd när man gör debut i ny klubb med ett hat-trick och en assist i hemmapremiären och följer upp med med 2 mål och 2 assist till de nästa två matcherna.

När jag når Kevin på mobilen på väg hem till Ronneby genom Smålandsskogarna, säger han "I played even better than the previous games, det känns riktigt bra, det är ett mycket homogent lag, no stars or subgroups within the team, bara nice guys!" -Tror du ni kan skrälla i kvalspelet till ettan? "Definitivt, vi har kapaciteten och spelet, det känns riktigt bra att spela i ett riktigt lag igen.... Can I come and use your gym tomorrow?, I need a real good Core- and stability pass at Kroppsinvest, I´ve been utan bra dragapparater ett bra tag!" Inga problem, jag jobbar med kunder men du vet ju hur slipstenen skall dras. Längre kom vi inte innan skrapljudet övergick i mobilskugga!

I kommande veckan är det 3 Bandypass på STOR plan som gäller för Fredriksbergs BK, ser fram emot det som en galning. Jag förstår knappt själv hur det kan vara så roligt att slita skiten ur sig på bandyplan, spola is om nätterna, träna extra på dagarna och peppa mina naprapat och idrottsklienter på dagar, kvällar och helger... Jag tror det är så enkelt att jag håller på med något som jag brinner för. En syträvan jag haft sedan 35 år tillbaka, nu är jag en god bit på väg, Kroppsinvest Institute, STAC, det kommer mera, min flerstegsraket har bara börjat... Killar som Patrik och Kevin ger mig energi tillbaka, bara at få sitta och se på när vårt gemensamma slit och träningsfnatt konverteras till effekt på is, är ett Duracellbatteri extra i behållaren. Tack för i kväll grabbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar