lördag 18 september 2010

Dettner, ny kraft i Tingsryds AIF

Senaste tiden har jag pendlat en gång per vecka till vår smålänska hockeygranne i norr, nämligen Tingsryds AIF i HockeyAllsvenskan. Jag gillar skarpt att TAIF har ambitionen och visionen att bygga från grunden, värdesätta kompetens och strävan att skapa en organisation som kan bära långt, riktigt långt. Det är inte alltid idrottsorganisationer reflekterar över hur viktigt det är att inte bara tänka spelare/utövare när man skall investera i framgång. Därför blev jag mycket glad när TAIF:arna Mikael Tisell (tränare) och Anders Gustafsson (sportchef) visade stort intresse för vår kompetens, erfarenhet och effekt.

I samband med kvällens starka hemmamatch för TAIF mot VIK Västerås Hockey 6-3, bekräftar vi således att Tingsryds AIF och undertecknad (via STAC och Kropsinvest Institute) har inlett ett professionellt samarbete. Både jag (Joakim) och Anna Dettner ingår i dealen. Vi bistår redan och kommer initialt att bistå TAIF med vår idrottsskadekompetens, rehabiliterings- och uppbyggnadsträning.

Det är ett riktigt vältränat lag med en mycket kompetent ledning hela vägen från tränare, terapeuter och materialare till sportchef och styrelse, vi sätter tänderna i. Hur jag vet att spelarna är vältränade? Jag jämför bara med hur ett antal Elitserielag, Allsvenska lag, division 1 lag ser ut, presterar (vi har ju testat och konsultat för ett antal lag på STAC och Kroppsinvest genom åren) och vad deras fystränare rapporterar när dom går mina utbildningar eller när vi går gemensamma vidareutbildningar.

Jag kan redan nu meddela att Tingsryds AIF har en förbaskat bra påläst, erfaren och funktionellt tänkande tränare i Mikael Tisell. Tisells trygga ödmjuka inställning var 50% av anledningen till att jag blev så intresserad av uppdraget att jag kunde tänka mig att pendla till ett laguppdrag igen! Framtiden i Tingsryd ser mycket intressant ut, för båda parter ;-)! Allsvenskan är dock ett ruggigt getingbo, alla lag kommer att få slita hårt för varje poäng, mycket hårt.

Ni som inte såg matchen live i kväll, kolla nedan, jag filmade sista minuterna. Tingsryd vann delvis för att de var bättre tränade att pumpa på i samma höga tempo med färre misstag än motståndaren även i tredje perioden! Det är Tisses förtjänst och list, som gör TAIF svårslagna i det långa loppet. Den smartast tänkande och träninsmässigt mest medvetna tränare jag stött på inom ishockeyn, hittills! Från 2-3 till 6-3 i sista perioden, var ingen tillfällighet... Varken fysik- eller taktikmässigt!  Smarta tränare tränar nämligen för att bygga spelarnas komlexa hockefysik hela vägen från flexibilitet och stabilitet till styrka, power och poweruthållighet relevant för hockey, inget annat. Jag och Anna gillar det skarpt och lovar att bidraga så gott vi kan, både på lag- och individnivå. Ni som redan är inbitna hockeyvetare, har nog redan hört talas om en del...!

Janos Vas #84. Likt handbollslegenden Erik Hajas visar han spelförståelse, tjuvar i mittzon, plockar ner en lobb från egen zon och spikar slutresultatet 6-3 i tom kasse. Respekt TAIF, respekt Tisse, Larry och alla ni andra bakom laget och insatsen! På måndag är det dock vardag och nytt fokus igen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar