fredag 24 april 2009

Buustamon och Fjällpuben, -Klockrent!

Om du funderar på att åka skidor med ditt snart 2-åriga barn i en sittryggsäck, dvs. lasta dig med totalt en sisådär 15 kg, köra i mjuk eftermiddagssnö i slutet av april, inte rört ett par utförsåkningsskidor på 16 år och dessutom åker heldagar, -bered dig på träningsvärk modell TYDLIG, alla dagarna!!!

All träning är grenspecifik (man behöver ta reda på det själv också med jämna mellanrum)! Jag kan berätta att det hjälpte föga att man kan svinga en 20 kg Kettlebell ett par hundra gånger med djup benställning, kört lite gåbackträning med sonen på ryggen innan avfärd, kan göra enbensöj med 40 kg och sitta med ryggen mot vägg i 10 minuter med knäna i 90 graders vinkel.

Jag fick sådan träningsvärk från den upprepade eccentriska belastningen (bromsarbetet) i mina vadmuskler och framsida lårmuskler, redan andra dagen, att det kändes som om jag blivit slagen med ett bollträ upprepade gånger och hade fullt av krossad muskelvävnad efter trubbigt våld. Ni som ngn gång fått en illasinnad bentackling vet vad jag pratar om. Nog om det!
På härliga gammeldagslågtitakmedträredskapselarmesarochegenhembrändHojtstället Buustamons Fjällgård åt vi lunch i dagarna tre. Här lät vi våra laktatfrustande ben vila och sonen sov som en stock på ett renskinn på golvet. "Buustaburgare" kan varmt rekommenderas, Viltgrytan var också suverän fast lite snålt med kött var det förstås, som i alla restauranggrytor, -skärpning! Men dom kunde ju inte veta att dom gästades av Mr fatnmeat.

Arge Melkers skapelse mitt i Åre by döpt till Fjällpuben, blev nästan veckans huvudnummer, knappt slagen av, håll i er nu, första dagens folktomma pister, nypistade nerfarter, solsken från en klarblå himmel och HELT VINDSTILLA h e l a v ä g e n u p p p å s k u t a ns t o p p. Fråga: Hur ofta händer det, i ÅRE!!!

På Fjällpuben åt jag den godaste carpaccio (denna på renkött) jag någonsin inmundigat som förrätt, iaf den här sidan ekvatorn. Bara slagen av grymmepuben andra sidan gatan från det kända trähotellet längs med Garden Route i Sydafrika! Och det vill inte säga lite. Till huvudrätt åt jag en perfekt anrättning "medium rare" renfilétärningar a la Rydberg serverat på en välgrillad stålpanna med handtaget snyggt låst på en träplatta med handtag, stag och träskruv.

Jag blev så exalterad av denna storslagna kulinariska upplevelse att jag beställde in en glasscoupé a la gamla minnen från Österrike anno 70-talet. Detta trots att mina tarmar och mitt immunförsvar inte direkt uppskattar pastöriserade mjölkprodukter (inte era heller för den delen). Jä...gt god var den i alla fall och påminde om våra många 70- och 80-talssportlovsupplevelser, då mina fantastiska föräldrar inte sällan tog med oss på Innsbrucks fina köttrestauranger (på den tiden man köpte en shilling för 23 öre!!!), där jag alltid avslutade mina allt för stora köttbitar med en ruskigt storslagen glassefterrätt.
När ni lämnat tillbaka era skidon vid Åre torg, gör ett besök på Excecutive fiket ett stenkast därifrån. Beställ deras fantastiska chokladbollar och beställ en Ekologisk espresso (tyvärr var den ekoligiska slut just när jag tittade in, eller hur var det?), personalen är grymt trevlig och bakar grejorna själva medans du tittar på. Som ni förstår var det lika mycket fika på denna resa som jag normalt inmundigar på ett helt halvår, jag repade mig dock redan efter ett par dagars avgiftning. Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar