torsdag 13 november 2008

Bristande kunskap bakom nödläget?!

Ännu fler tråkiga stressfrakturer i Svenk friidrott! Senaste fallet jag fått vetskap om är Emma Agerbjer (enl. uppgift i SvD 13 november) som fått sin karriär rejält stukad. Hur många flera skall utveckla stressfrakturer, så svårhanterade och manifesterade i att karriärerna hotas...? Vi är nu uppe i fyra atleter (Jenny Kallur, Susanna Kallur, Carolina Kluft, Emma Agerbjer...), dags att rannsaka sina träningsmetoder och periodiseringsupplägg, kanske!?
"Pulserad belastningsökning, dvs. inga lättare/avlastande träningsperioder, bara en kontinuerlig stegring av belastning och intensitet. Det är idrottsmannen/kvinnan själv som skall känna av när man behöver vila. Mat kan man äta lite av varje, det jobbar vi inget speciellt med" sade Agne Bergvall om sin träningsfilosofi, när jag som åhörare på en föreläsning (anordnad av Smålands Bandyförbund) i Vetlanda för två år sedan frågade: Vilken uppbyggnads-/styrketräningssupplägg han kör för elitidrottare i allmänhet och Carolina Klüft i synnerhet.
Jag hade hoppats att få lära mig lite "Top Notch"-kunskap, från någon som uppenbarligen borde veta hur man skall träna elitidrottare, periodisera deras träning etc. Som en sten i vatten, sjönk dock trovärdigheten och mina förhoppningar. Omtumlad och smått förbluffad undrade jag i mitt stilla sinne, -var kommer detta att sluta med? Nu två år senare börjar svaren att ramla in allt tydlligare...
Agne är bara en i raden, vi måste få till en bättre utbildad elittränarstab i Sverige, det är akutläge! Ingen är felfri (underteckand har gjort blunders genom åren och lärt av dessa), vi måste alla förkovra oss och i tid utvärdera om våra metoder är bra, ännu bättre eller kanske direkt skadliga. Elitidrottare, måste dessutom läsa på lite bättre, ställa krav på och kräva tränare som förstår hela biten från kost och livsstil/återhämtning till grundträning, programdesign/periodiosering och grenspecifik finjustering. Det är i slutändan idrottarens yttersta ansvar, att omge sig med och utvärdera kompetens och effekt, ingen annans! Tufft, men sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar