söndag 2 januari 2011

Jaget före laget, -tack för det Per Mårts!

Årets upplaga av Junior VM i ishockey, är något alldeles, alldeles extra! Varför det då? Jo, för att man (svensk hockey) äntligen släppt in lite smarta tränare som lever sina drömmar, som vågar bryta det politiskt korrekta "laget före jaget" och lansera tron på "jaget" för att bygga "laget"!

Jag njuter stort när jag ser svenskar som ger smäll samtidigt som man tar smäll, sedan jobbar man helt utan tvekan rakt in i stenhårda situationer för att skapa ytor, ta kommando och skapa målchanser! Man tror det är kört men killarna får ändå till en öppnande passning, för att tiondelen senare falla till isen. Man vill ta, kan ta och tar en smäll för laget. -Mission completed, upp igen, nästa jobb, full insats, mitt i drömmen!

Se och lär av de enskilda svenskarnas ansiktsuttryck när dom går in, är på och går av isen. Äkta spontan glädje, fight and flight-hormoner all-over! Alla vill göra "sin" bästa insats, samtidigt är alla kollektivt beredda att käka puck för "laget", alla trummar på oavsett flyt eller motflyt, vilket även innebär att göra kortsiktigt otacksamt grovjobb för varandra, strategin, inövade varianten och laget.

Det är detta jag pratat om i alla år. -Alla "junisar", gör din del, fixa ditt eget jag! Om du vill något, gör det som krävs för att lyckas, dvs. stapla månader och år av bra träning, bra val och bra rådgivning på varandra, men var hela tiden medveten om att dina kvaliteter samtidigt skall svetsas ihop med andra i form av ett lag, ett spelsystem och en gemensam kraft. Så inspireras av det viktigaste Mr Mårts lärt sina juniorlandslagsadepter:
  • Jaget före laget
För er som sitter fast i mossan från gamla paradigm, betyder det ungefär "en konstant förekomst av starka jag, enskilda kvaliteter och förmågor, är så pass viktigt i ett lagbygge att det påtagligt kan både begränsa och potentiera laget och lagets samlade kraft, förmåga, stryktålighet och förmåga att genomlida hela resan". Äntligen har vi slutat gömma oss bakom laget. Det bästa laget, föds och göds nämligen ur de bäst utbildade, programmerade och ledande jagen, i varje situation, punkt!
"Ditt jag" kan dock inte utföra någonting, utan en riktig hockeykropp. Ditt jag, måste ha en farkost. Så skaffa alla attribut bakom ett grymt jag som dessutom kan vara med och leka hockey.
  • Ödmjukhet
  • En dröm du lever
  • En riktig hockeykropp  
  • En livsstil som bygger
  • Extrem envishet
Ödmjukhet? Ja, precis. Men missförstå mig inte, jag menar "stenhård men ödmjuk och rättvis". Skall det tacklas, tackla ordentligt, men inom reglerna. Skall man uttala sig, ge kred till dem som har gjort bra saker, även till motståndare och ÄVEN dig själv. Ingen orkar lyssna på någon som alltid säger att han bara blundade och sköt eller att ens egen insats är obetydlig. Fundera på varför just du BLIR intervjuad, innan du tar på dig sponsormössan och BREDER ut texten i etern. Det är showbiz/underhållning också, glöm inte det.

Tråkig hockey, inget hjärta, inga smällar, ingen fart, dåliga intervjuer, inga sponsorer, ingen lön, ingen dröm, enkelt! Allt du tänker, säger, gör och äter, bygger "ditt jag". Precis!, det "jag" du levererar till ditt "lag". Huuhh! Missa inte semifinalen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar