onsdag 19 januari 2011

KRIF P96 vs. Rögle IF och "ny" kostinformation i Olofström!

På söndag den 23 januari är det dags för stormatch i Kockumhallen i Kallinge för de grymma P96-or jag tränat (på Scandinavian Top Athletic Center) i KRIF Hockey sedan april 2010. Storlaget och serieledarna Rögle IF kommer nämligen på besök för seriematch i U15 div. 1 Skåne. Kolla tabellen, KRIF Hockey P96 hotar storklubbarna! Peter Micetinac, alla andra ledare runtomkring och framför allt killarna i laget har gjort allt som krävs för att få befinna sig i denna situationen.

Vi snackar nämligen om olika förutsättningar, I KVADRAT! Rögle IF med flera lag, Malmö IF bl.a., screenar hockeykillar från alla närliggade klubbar, har en enormt mycket större budget m.m.! KRIF Hockey har vårdat ALLA sina P96:or, här får alla chansen att träna vidare, i detta gäng vet man nämligen hur man stöttar och taggar varandra trots ruggigt olika och spretande utvecklingskurvor för en mångfald olika biomotoriska förmågor. Det är en fröjd att subventionera detta lag med kvalificerad och korrekt periodiserad träning för vår gemensamma 3-årssatsning!

Efter nio matcher i denna div 1 serie ser det ut som följer:
Rögle 15 p, KRIF 13 p, Jonstorp 9 p, Rödovre 9 p, Malmö IF 9 p, Limhamn 7 p etc. 

Om allt stämmer, alla levererar på toppen av sina förmågor och det ramlar in några billiga puckar, kan KRIF:arna nog tvåla till Rögle IF. Då blir det topp i serien och ett sus genom södra hockeysverige. Det blev uddamålsförlust med mersmak förra gången Rögle gästade och undertecknad bevittnade på plats.

Det var då jag fick se ett målnummer i elitserieklass signerat Mr Laz (ass, djupledspass till bortre blå från egen zon) och inte minst Mr Linus Micetinac (mål, mottagning halvt felvänd med fullfartsinbryttning på blå, snabb kontroll på pucken, en kroppsfint och enda kvarvarande backen på läktaren, en vickning till och upp med pucken upp i taket). Titta på söndag vet jag, en del nummer kommer ni att få svårt att fatta att det är 14-åringar som står för, givetvis blandat med lite klungtendens...

Hur gick det på föreläsningen på idrottsgymnasiet i Olofström (Nordenbergsskolan) då! Jo, jag kan väl säga att jag rörde om en del i "grytan" i eftermiddags. Precis som på alla andra skolor och idrottsgymnasier jag varit i kontakt med, fanns det en hel del att adressera från elevernas faktiska kostvanor, skolans mat, träningsupplägg och läckande mittsektioner. Med tanke på att jag blev tämligen anfallen av frågor och intresse av allt från glutenintolerans i familjen, problem att gå upp i vikt, problem med att återhämta sig, återkommande infektioner vid ökad träningsdos till satsningar och frågor om screening på STAC från lovande innebandy-, hockey- och orienteringstalanger, så måste jag nog sagt något som övertygade lite grann...

Jag tror t.o.m. att jag adderade en hel del nya (och nygamla) tankar och fakta kring vad mat egentligen borde vara, vad man egentligen borde stoppa i munnen, vad man egentligen borde mata sina celler med och vad man borde fixa till innan man hivar upp vikter ovan huvudet och kör gående djupa utfallssteg m.m.

Läs på själva om kost och funktionell träning på våra olika hemsidor http://www.kroppsinvest.se/ och http://www.stac.nu/
Varför inte hålla sig riktigt uppdaterad om det som fungerar och är roligt i hälso- och träningsväg, bli vän med oss på STAC på Facebook.

Jag tackar alla tappra riddare/elever som vågade sig fram på podiet, när jag skulle exemplifiera allt från vacklande knäleder till läckande nedre magmuskulatur och korrigering av hållning i samband med bålstabilitetsträning och neuromuskulär programmering.

Tack alla kunniga lärare för ett kreativt samtal i lärarrummet. Om ni tar allvarligt på det jag sade både om kost för idrott OCH hälsa, helhetstanken bakom hur man bygger elitidrottskroppar samt träning från grunden, kommer ni att höja en ett par snäpp och bygga ännu bättre individer framöver.

4 kommentarer:

  1. Tack Jocke för en underhållande och bra föreläsning. Både elever och mina kollegor var positiva och lite nytända när du åkt. Jag hörde snacket i korridorerna på kvällen och det kändes så gott i mitt hjärta.

    SvaraRadera
  2. Tack för superlativerna ;-)!
    Kändes bra i mitt hjärta också. Jag tror jag hittade rätt nivå mellan omruskning, peppning och klartext ;-). Ni är välkomna på studiebesök på STAC, hela lärarkåren. Ni har dessutom en riktigt duktig och vetgirig idrottslärare i Maria Ekvall. Passa på att surfa på denna vågen nu, man glömmer snabbt i gymnasieåldern...

    SvaraRadera
  3. Det var en riktigt intressant föreläsning. Mest intressant var denna träningssätt som du förmedla. Jag undrar lite detta med screeningen du pratade om, finns det möjlighet att kunna åka till STAC och göra en screening? Tänker på hur långt tid och konstnad för en sådan sak? För jag skulle verkligen vilja göra det, tror att det är något jag skulle behöva för att utvecklas till det mål jag har inom min idrott.

    Vill verkligen tacka för den intressanta föreläsningen!

    MVH
    Erika

    SvaraRadera
  4. Hej Erika!
    Tack för dina uppskattande ord. Om man verkligen vill något med sin idrottssatsning bör man starta med en seriös screening. Steg för steg bör man sedan täppa till luckor och öka sin kapacitet från den nivå man faktiskt befinner sig vid varje ny fas i sin träningsperiodisering.

    Du bokar en STAC Custom Made på STAC, det kostar 3000 kr. Då får du 2-3 timmars professionell screening (idrottsspecifik flexibilitet, bålstabilitet, styrka, balans, enkelt hälsostatus OCH ditt första träningsprogram). Återbesöket 4-6 veckor senare kostar bara 2000 kr och syftar till att jobba vidare från din nya nivå och status. Om du är tillräckligt bra och har tillräckligt högt ställda mål och ambitioner kan man ansöka om STAC Elitfond eller förhandla fram ett upplägg med undertecknad som personlig tränare.

    Läs mera på www.stac.nu Ring oss på 0457-462020 eler maila mig på joakim.dettner@stac.nu

    SvaraRadera