tisdag 1 september 2009

Matlåda för idrottsmän/kvinnor!

Hur svårt kan det va!!!

Som personlig fyscoach till ett 20-tal nationella och internationella elitidrottare samt en hel del drös tillfälliga kontakter med lokala idrottare (både lag och individuella idrotter) förvånas jag knappt längre över tränares, klubbars och idrottsutövares uttalade brist på "korrekt" kunskap om kost, dvs. det som fungerar i verkligheten!

Det handlar inte om det lilla "fusket" man gör ibland med en läsk, kanelbulle eller rostad macka! Det handlar om det stora fusket, vad man faktiskt äter (eller INTE äter) DAGLIGEN, men också vad man faktiskt äter inför träningar, hemmamatcher eller på bussen vid en bortamatch, i tron att man äter som en idrottsman/kvinna!

Ärligt talat, de allra flesta idrottare äter långt ifrån optimalt! Det blir ofta både fel makrofördelning, för lite och utan tanke. Man har inte ens med sig en egen matlåda, det är för jobbigt att göra iordning!!! Samma person kan utan att blinka, eller utan minsta självrannsakan, klaga på att:
  1. Träningen känns tung, jag får ingen effekt,
  2. min maximala styrka har stagnerat eller minskar,
  3. redan halvvägs in matchen/tävlingen går jag "på knäna",
  4. jag har svårt att återhämta mig,
  5. jag drar lätt på mig skador,
  6. jag är inte direkt hård i kroppen, snarare lönnfet,
  7. jag känner mig inte så frisk som jag var förut!

Snacka om självbedrägeri! I min värld ser det ut så här: Om du inte matar dina celler, dina organ, din organism med den kvalité, blandning, mängd och frekvens som de/den förväntar sig och/eller behöver, kan du heller inte förvänta dig någon effekt, punkt! Ovanstående punkter är alla varningsflaggor...

Hur svårt kan det va!!! Laga till tre gånger mer middag (kvällsmiddagen) än du skall äta, då har du matlåda både till och från matchen/tävlingen! Köttbullar och köttfärslimpa gjort på ekologiskt eller vilt-kött, är exempelvis hur enkelt som helst att laga till. Med lite ekologisk grönsakswook och extra ekologiskt smör blir det dessutom en perfekt blandning för en Nordbo i matlådan. Nedan bjuder jag på ett recept på köttfärslimpa a la Dettner!

Recept_Dettners Köttfärslimpa
Grymt god limpa för proteintyper som vill ha sig en ”macka” då och då! En härlig och frisk smak, där purjolök, oliver och tomater sticker ut och ger en fulländad smakupplevelse och mättnadskänsla.

1½ kg köttfärs (bäst med lamm och/eller vilt)
4 hela ägg
2 st purjolökar
2 rödlökar
8 morötter
1½ dl soltorkade tomater
1½ dl svarta oliver
Färska örter:
Grovklippt oregano, basilika
Kryddor:
½ msk havssalt, vitpeppar, svartpeppar, chilipeppar, oregano
Extra:
½ dl olivolja (Extra Virgin)
½ dl kokosfett1 (Expeller-Pressed)

Naturlig kokosolja, naturligt extraherad utan kemiska lösningsmedel etc. Finns på http://www.tropicaloilseurope.com/, Tropical Traditions Expeller-Pressed Coconut Oil.

Gör så här:
1. Snabbmarinera dina ekologiska soltorkade tomaterna, genom att blanda tomater, olivolja och havssalt, låt stå en stund.
2. Placera köttfärsen i en stor degbunke, jobba igenom den lite med knytnävarna.
3. Fin eller grovhacka morötter, lök, purjolök. Fräs bara någon minut, använd rikligt med riktigt smör, salta och krydda med olika pepparslag och torkad oregano.
4. Mixa eller grovhacka för hand de soltorkade tomaterna och oliverna.
5. Blanda med händerna ihop de smörfrästa morötterna, purjolökarna, rödlökarna med köttfärsen, lägg sedan till tomaterna, oliverna, fyra ägg, olivoljan samt kokosfettet och blanda in även detta i färsblandningen.
6. Krydda sedan hela anrättningen med färsk oregano och basilika, blanda försiktigt in detta i smeten.
7. Lägg över i rostfria brödformar eller lämpliga glasformar och placera stående i några centimeters vattenbad mitt i ugnen på 160 grader i ca 50 minuter.
8. Serveras med ekologiska rårörda lingon och en stor smörklick.

Ovanstående "limpa" kan kompletteras med en aning glutenfria kolhydrater, om man inte riktigt har konverterat sin organism till sin "metaboliska typ" ännu, och vill öka på kolhydratinnehållet en aning! Förslag: Quinoa, rotsaksmos (med extra smör i) eller vildris

Beredd att uppdatera dina kostkunskaper eller lära mer om hur man opimerar sin kost för hälsa, viktnedgång och maximal anabol effekt? Kom på vår öppna föreläsning med Frank Nilsson (som skrivit boken "Istället för doping!") den 22 september 18.30-20.30. Plats: Kroppsinvest Institute i Ronneby Brunnspark. Anmälan: 0457-14500 eller info@kroppsinvest.se, kostnad 350 kr per individ, 300 kr/individ om ni anmäler 4 st eller flera samtidigt. Välkomna!

5 kommentarer:

  1. Mums, den såg god ut!!!
    We will try!

    SvaraRadera
  2. Har just öppnat dagens post på jobbet och har fått en bok hitskickad från SISU.... "Idrottarnas Kostbok". Spännande tänkte jag och har nu bläddrat lite och här rekomenderas vitt bröd direkt efter träning med massa pasta keso och dyligt. Smoties med mjölk banan och GLASS! Boken är på 270sidor. Hjälp! Den här får inte mina elever läsa.
    Tack för en mkt bra blogg!

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med dig Maria! Tyvärr ser det ut så här i Sverige idag! Skattesubventionerade villfarelser kommer inte bara från SISU, det finns ett tusental dietister, näringsfysiologer och kostprofessorer som sjunger samma sång.
    Patetiskt med tanke på vad forskningen "egentligen" säger och vad som fungerar i praktiken.
    Hos undertecknad får elitidrottare exempelvis man ingen coachning om man inte är beredd att stoppa det bränsle i kroppen som personens celler förväntar sig. Så viktigt är det att mata sina celler med rätt blandning, mängd och frekvens!

    Stå på dig Maria, "be the change you wanna see"... Föreslå "Ät, träna och må bra" av Paul Chek som lärobok istället. Jag kan skänka ett par stycken som start upp bidrag till dina elever!

    SvaraRadera
  4. Testade laga denna köttfärslimpa, men den blev alldeles för kladdig! Vad gjorde jag för fel? Smaken var grymt god. Åt den enbart med lite lingonsylt till.

    SvaraRadera
  5. Testa med lite mindre kokosfett. Ja den är grymt god. Jag bkukar ta en stadig smörklick på tillsammans med lingonsylten.

    SvaraRadera