lördag 19 september 2009

Man får det man sår!

Såg ytterligare en usel hockeymatch idag (Krif - Alingsås 3-2 i Kockumhallen i Kallinge), lika uselt var det när jag bevittnade en träning med Hässleholm i måndags. Faktum är att inget div. 2 lag jag kollat på senaste veckorna (Krif, HHK, Åseda, Helsingborg, Osby) ser ut som någon seriesegrarkandidat direkt!

Tittade därför bara med ett halvt öga under en 5-10 minuter och pratade lite med Tobbe K. i KHK (fortfarande högfrekvent gäst på gamla hemmaarenan) om ämnet: Klassen på div. 2 lagen, klubbars och spelares träningsnivå, skillnaden mellan de olika seriestegen och de nya trenderna inom hockeyn gällande kroppsstorlek, snabbhet, teknik och egenträning vid sidan av isen.

Till min glädje fick jag äntligen höra en professionell tränare i Blekinge som halvsågar Coopertestet, tycker att vi måste våga testa "nya saker" och förstår vikten av grenspecifika anaeroba tränings- och testövningar, dvs. riktiga hockeyrelevanta poweruthållighets-/återhämtningshastighetstester vilka testar det som är viktigt i hockey och inte för en löpare. Du steg högt på min respektskala bara med det uttalandet Tobbe! Därför läckte jag lite om testerna och testvärdena på några av mina adepter och hur de stod sig i jämförelse med M.T. i landslaget (tränad av en av mina bästa tränarkollegor Rickard Granqvist)! Testvärden i all ära, man skall spela hockey också sade vi i samma andetag och skall man mäta skall man åtminståne göra det relevant, kom vi unisont fram till.

Efter ytterligare pucktapp, slarviga passningar, uselt utnyttjat friläge och en katasrofal backinsats, ansåg vi att nivån på isen denna dag inte bara behövde finjusteras utan grovjusteras gällande det mesta,... så vi pratade vidare om hur man generellt inom hockeyn borde bygga riktiga hockeykroppar från U10 och uppåt istället!

Båda var vi rörande överrens om den bristande helhetssynen när det gäller hur vi sakta men säkert bygger från grunden. Ett upplägg där vi lär alla de olika fysiska komponenterna för att utveckla en hållbar, högproducerande och frisk hockeykropp! En hockeykropp som vid 16/17 års ålder inte bara snackar hockey och bloggar om att man borde vara med i A-laget, utan faktiskt ser ut som hockey och kan leverera hockey.

Eftersom undertecknad just jobbar med denna typ av helhets- och individuella upplägg bl.a. för hockeyklubbar och hockeyspelare, kunde man inte annat än bekräfta hur trögt det kan vara för klubbar att haka på även när lösningen ligger framför näsan på dem. De som först förstår hur man bygger från U10 till A-lag, genomför det konsekvent år från år, satsar på att utbilda sina ledare och funktionärer att förstå och brinna för samma sak, slår skörderekord redan efter en 3-6 år (veroende på träningsnivå och ledarkompetens i initialskedet)!

Skall övriga Blekingelag vakna också, KHK har inte bara hostat till några säsonger, dom har faktiskt en plan. Jag fick inte kläm på hela planen, det jag hörde (plus det jag innan visste) räckte dock för att inse att dom inte behöver be om ursäkt för sina framgångar, tvärtom. Alla planer kan dock förbättras, glad blev jag i alla fall att en klubb har en plan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar