onsdag 23 september 2009

Kostföreläsningen en Succé!


Frank Nilsson fil.mag, naturvetenskapliga ämnen, levererade sin kunskap, erfarenhet och insikt om naturens spelregler på ett strålande och underhållande sätt. Han uppehöll sig mycket kring vilket bränsle vi skall använda för att bygga BÅDE hälsa och atletiska kroppar! Att ställa om sin organism/kropp till mera fettdrift genom att äta en större andel fett i kosten, ger alla de fördelar som tagit oss hit genom evolutionen. Bl.a. ökad fettförbränning, smalare och muskulösare kroppar.

Franks budskap gällande träning för både hälsa och en smal muskulös kropp, var att implementera:
  1. Styrketräning (f.a. maxstyrketräning 1-6 rep @ 85-100 % 1RM) och
  2. högintensiva intervaller (max 60 sekunder i hårt tempo sedan vila 4-6 minuter, min kommentar) och
  3. träna maximalt 60 minuter, helst mindre, eftersom hormonkurvorna ser ut som de gör, se bilden ovan!

Denna kombination, både samtidigt och som skilda pass, resulterar i den högsta förekomsten av testosteron och tillväxthormoner samt det kortaste kortisolpåslaget (dvs. nedbrytningsprocess)efter slutfört träningspass. Detta innebär på lättsvenska, snabbare återhämtning, starkare muskler snabbare...

Jag tror Frank fick hela auditoriet (61 personer, vi tar bara 55 så några fick stå) att förstå:

  • Att vi stoppar i oss för mycket kolhydrater för att ha ett fungerande hormonsystem, dvs. undvika att vara i nedbrytningsfas, stressfas eller kompensationsfas (katabol fas).
  • Att vi stoppar i oss alldeles för lite fett, protein och grönsaker för att kunna bygga riktig muskelmassa, öka vår uthållighet och förbränna glykogen effektivare!
  • Att vårt stora kolhydratintag på sikt tröttar ut våra organ (binjuretrötthet, bukspottsskörteltrötthet, sköldkörteltrötthet), gör oss insulinresistenta (nedreglerade ytreceptorer), feta och underbygger våra ohälsoprocesser, bl.a. genom stora blodsocker- och insulinvariationer över en längre tidsperiod.
  • Att det är omöjligt att permanent gå ner i vikt om du fortsätter att äta för mycket kolhydrater och undviker riktigt fett (smör, kokosolja, olivolja, späck, feta kötttbitar etc.).
  • Att det absolut sämsta beslut vi kan ta för vår hälsa, är att äta margarin i tron på att det är bra för vårt hjärta!

I november kommer vår träningsföreläsning, datum meddelas senare. Då blir det sannolikt om ämnet "hur man konverterar styrka till power"! Se upp, du kan lära dig något vitalt!

2 kommentarer:

  1. Hej Joakim!
    Önskar att jag hade kunnat deltaga på detta seminarium då det verkar ha tagit upp de frågor som jag undrar över, hur man, genom en individanpassad kosthållning och för ändamålet anpassad träningsfilosofi, uppnår en smal och muskulös kropp. Jag har sen en tid ätit enligt min metaboliska typ, dvs typisk nordbo-proteintyp. Dock har jag noterat en uppgång i fettmassa på sista tiden och undrar om det kan bero på min omlagda kosthållning då det är det enda som jag förändrat. 10-12% kroppsfettnivå är vad jag strävar efter. Förstår att du inte har tid att svara, men har du kanske nåt tips på böcker, bloggar, hemsidor där jag kan söka svar och kunskap?
    MVH Johannes

    SvaraRadera