lördag 6 april 2013

10.45 är uselt i tredje perioden!

Jag har ju som bekant fightats ett tiotal år nu för att bl.a. få lagidrotterna och deras tränare att förstå det här med grenspecifik uthållighet och att det väldigt sällan är detsamma som konditionsträning, konditionsvärde eller Coopertest. De bästa lagen, de lag som gör de främsta framstegen, de lag som leder utvecklingen av snabbare, tempointensivare och effektivare lagidrott har alla dragit åt samma håll, nämligen övergivit tanken på s.k. bra konditionstal och ägnat sig åt att bygga upp det som krävs. Dvs. styrka, stabilitet, power och uthållighet inom SIN idrott, OAVSETT vad det i slutändan resulterar i för konditionsvärde eller tid på Cooper test.

Hur vet jag detta då? Jo, bland de bästa fystränarna med de snabbaste, starkaste och uthålligaste lagen, de nöjdaste arbetsgivarna och de fetaste lönerna, hittar vi numera allt oftare en STAC Elittränare eller en STAC-vidareutbildad tränare, som faktiskt lyssnat, förstått och implementerat STAC Metoden och därmed det som faktiskt fungerar i praktiken. Vet ni vad fys- och istränarna talar om för mig då? Jo, att de inte längre vill veta av spelare som gör 10.45 på Cooper test är för klena och inte orkar med tempot i slutet av perioderna och framför allt dör i tredje perioden!

När nu snaran dras åt kring halsen på det seglivade "ineffektiva konditionsparadigmet" inom högintensiva intervallidrotter kan jag bara konstatera att faktum kvarstår, 
  • konditionsträning, låg- och medelintensiv träning i steady state tempo eller långa intervaller framförallt är bra för konditionsidrotter och 
  • hög- och maxintensiv intervallträning med mix av olika hastighetsinställnigar, teknikbanor, underlag och förhållande mellan arbete/vilotider framför allt är bra för högintensiva intervallidrotter. 
Hur svårt kan det ha varit att ta till sig?!

Bifogar ett talande citat jag fick i min maillåda i morse.

"Kan säga att grabbarna i Luleå HF diggar dina STAC Agilitybanor! Hockey-femman, Dettners DT sprint, Dettners L-Sprint mm. -Bästa uthållighetsträningen någonsin hälsar dom! Då har dom ändå testat på några olika banor genom åren" Petter Pettersson STAC Elittränare, Fystränare Luleå HF Elitserien 

Hockey-femman (Hockey 5:an) heter så eftersom det oftast blir ca 5 km av hockeybytesliknande intervaller och intensiteter i löpspåret. 

STAC Metodens agilitytankar och agilitybanor används flitigt i våra Elitserielag i ishockey. Finalen kommer att stå mellan två lag som båda bl.a. fattat vikten av högintensiv och maxintensiv intervallträning som det primära verktyget för att skapa ännu snabbare spel och grenspecifik uthållighet för ishockey INTE för ett konditionsvärde.Observera att det inte utesluter låg och medelintensiv uthållighetsträning för lagidrotter eller tar bort behovet av återhämtningsjoggning, det har bara viktats om i uppläggen.

7 kommentarer:

  1. Petter Pettersson är en av mina 5-6 absolut bästa STAC Elittränaradepter. Det är ingen tillfällighet att Petter har höjt Luleå ett snäpp inom sitt kompetensområde och hjälpt dem att gå hela vägen i år.

    SvaraRadera
  2. Fråga, din Dettner L-drill

    Är den inte väldigt lik en annan övning som redan funnits väldigt länge? http://www.youtube.com/watch?v=EvtjjdUnQ1I

    SvaraRadera
  3. Du måste införa detta tänk i svensk handboll. Det springs alldeles för mycket milen i högt uppsatta elitserieföreningar. Skrämmande är det egentligen.

    SvaraRadera
  4. Tror vi har ett erkännande från herr Dettner att han claimar redan existerande övningar som sina egna. Illa... väldigt illa.

    SvaraRadera
  5. Min enda kommentar till anonym 11 maj 2013 05:54.
    En allvarlig och dessutom osaklig anklagelse från en person som inte ens vågar stoltsera med sitt namn, på en blogg där jag frikostigt delar med mig av erfarenhetskunskap och fakta att använda i din vardag, -DET är illa, ledsamt, fegt och lågt!
    Sannolikt har du inte ens har satt dig in i hur man bygger upp och exakt exekverar en DL-sprint, för då hade du noterat inte bara en utan flera väsentliga skillnader mot en klassisk L-drill! Det finns tusentals övningar som liknar varandra mer eller mindre av den enkla anledningen att det inte finns så många olika sätt att träna vissa detaljer (i detta fallet, kort COD-exercise).

    Att kalla min unika variant av en så enkel och vanligt förekommande övning för DL-sprint kan givetvis bli utmanande för personer som har andra avsikter än konstruktiva, inte vet skillnaden mellan övning och övning och uppenbarligen mår dåligt av andras framgångar.
    Du får gärna inspireras av min DL-sprint, lägga till ett hopp och en kullerbytta, utveckla en kunskapsbas kring ditt test, utvärdera och modifiera detsamma genom åren allt eftersom kunskap och erfarenhet växer och kalla den Anonym HK-sprint, det är tämligen oväsentligt för mig upphovsmässigt, det viktiga är väl om den gör skillnad för det du vill bygga upp hos din adept eller ditt lag, eller?!

    SvaraRadera
  6. Osaklig anklagelse? Det är väl rätt relevant att få veta orsaken bakom att man modifierar en existerande övning och sätter sitt namn på den tycker jag.

    Måste man "stoltsera" med sitt namn också? Kan man inte bara säga (skriva) sitt namn....

    Har aldrig satt mitt namn på övningar jag satt ihop. Ser ingen annan anledning än att det är för att "stoltsera" med hur duktig man är och skapa hype kring sitt namn vilket inte bör vara en seriös tränares syfte.

    Måste man ha destruktiva avsikter, inte veta skillnaden mellan "övning och övning" samt må dåligt av andras framgångar bara för att man ifrågasätter varför du sätter ditt namn på denna drillvariant? Är inte det osakligt? Lite öm tå kanske.

    Du kritiserar själv hejvilt kring allt från Functional Movement Screen till de allmänna kostråden. Men du är tvärsäker på att dina egna screens är bättre trots att det saknas vetenskaplig validering av dessa. Dina kostråd som baseras på sk metabolic typing saknar vetenskaplig grund även dom men du kör tvärsäkert på dessa råd trots att du saknar utbildning inom nutrition.

    SvaraRadera