söndag 10 april 2011

Daniel Sedin och Art Ross Trophy!

"-Den övníngen skall Daniel och jag köra redan på måndag"

Oavsett vad man har för uppfattning om träning, vilket träningsupplägg man än följer, så gäller specificitetsprincipen, dvs. man blir det man tränar. Eftersom jag beskådat tvillingarna Sedins sommarträning under några år (dom tränar oftast på samma tidiga förmiddagstider som jag tränar Hans Johnsson MODO 1-2 juliveckor varje sommar) kan jag meddela att ingenting av deras framgång är någon tillfällighet.

Hade flera spelare haft liknande funktionella träningsupplägg, lagt ner den tid och haft den koll på träningen som Henrik och Daniel har, hade vi haft ruggigt mycket bättre och hålbarare ishockeyspelare i Sverige. All heder till deras tränare (Mats Emanuelsson) och deras egen förmåga att verkligen träna det man borde träna, på det sätt man bör träna, för att bygga en riktig och tålig hockeyfysik.

Som avslut på ett imponerande ben-bål-pass, lägger sig henrik och kör över 50 situps på golvet (Daniel är inte där denna dag pga ett läkarbesök med barnen) och jag får ett spontant infall. -Henrik, ni som kör så grymt bra och funktionell styrke- och powerträning med bra tanke och full satsning bakom allt, ska ni verkligen ligga och köra 100 sit-ups med bara kroppsvikten? -Ni borde attackera era typ 2A och 2X fibrer med lite riktiga vikter och övningar som kompletterar era hockeykroppar!

Vips så hade jag börjat visa en tung sned kettlebellsitup på swissboll med en något förbryllad Henrik Sedin ståendes på mina fötter, hållandes över mina knäskålar... 3 minuter senare, och ytterligare en övning, uttalar Henrik sitt omdöme "-Den övníngen skall Daniel och jag köra redan på måndag!". Snacka om effektivt spontanmöte, 3 minuter, jag fattar, tack! Gratulerar Daniel till Art Ross Trophy, dvs. vinnare av NHL´s poängliga. Tänk om resten av hockeysverige fattade lika snabbt!?

2 kommentarer:

  1. Hejsan Joakim! Jag heter Sara och spelar innebandy i Olofström. Jag har försökt hitta din e-post adress men har inte lyckats. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp och tips på hur jag kan lägga upp träningsschema och vilka kost tillskott jag kan ta för att kunna få ett sundare liv. Jag tränar minst 5 ggr i veckan och har inte så bra mat schema. Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Du kan skriva till mig på min e-post, Sayjason94@hotmail.com . Väldigt tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej Sara! Klart du skall få hjälp med din elitsatsning.
    Annars är det ganska lätt att hitta oss på nätet, genom att googla på våra namn hamnar du på våra hemsidor www.stac.nu eller www.kroppsinvest.se. Där finns våra kontaktuppgifter under kontakt.
    Jag har svarat på din mailadress!

    SvaraRadera