söndag 15 maj 2011

Det vankas friidrottspremiär!

Det är kul med adepter som gör som man säger, tränar som man planerat och deltager aktivt i hela utvecklingsprocessen. Jag hade riktigt kul när jag inmundigandes en kopp kaffe och en hel näve prickig korv (har min 20 % fuska med klass på lördagar), samtidigt som jag testade några av mina hårt tränande och satsande friidrottsadepter i helgen, nämligen Viktor Elvung Nilsson (100-200 m) och Fanny Holgersson (6-kamp). Flexibilitet, bålstabilitet, maxstyrka, power, acceleration och speed, allt kontrollerades och mättes upp. Nedan reflekterar jag över några av deras genomgående bra till lysande testvärden och förbättringar.

Viktor född -94 hade sedan testerna vid nyåret förbättrat sin 10 meterstid med 5/100, snitthastigheten de första 10 meterna med 0.18 m/s, 30-meterstiden med 21/100 samt ökat sin maxhastighet på vårt flygande 10-meterstest med 0.16 m/s! Detta innebär en "teoretisk" förmåga att redan nu att sänka sitt personliga rekord med ca 38 hundradelar på 200 m slätt!

Bra jobbat Viktor, Robert (sprinttränare) och undertecknad ;-). Det kommer mera Viktor, keep up the superior work!

Fanny född -96 hade bl.a. förbättrat sin 10- och 30-meters sprinttid med 2 respektive 11 hundradelar! Fanny kommer att visa sig bra mycket snabbare än förra året redan nu. Styrkemässigt är det redan en helt annan person. Fanny pressar och roterar redan en bra bit över halva Dual Cable Cross-racket på STAC, ni läste rätt, halva racket är bra för en kvinnlig 96:a! Första tävlingen blir redan nästa vecka, ha roligt med din kraftigt uppdaterade mångkampskropp. Kanske blir det riktigt roligt på korta häcken men bli inte förvånad om kastgrenarna har fått en annan bas att hämta kraft ifrån ;-).

Bra jobbat Fanny, Robert, Åke, Sverker och undertecknad ;-). Det blir mycket mera av SuperFanny framöver!

2 kommentarer:

  1. Hej Jocke !

    Kul att läsa Din blogg men lite kort om kommentarer tyvärr.

    Jag tror jag vet vad det beror på men det tar vi sen. Vill tacka Dig och Er på STAC för en HELT SUVERÄN inomhustränings-säsong för oss i FIF Gnistan. Som Du skriver är det premiär på söndar och då skall alla upp till bevis.

    Den coaching av såväl våra aktiva som våra tränare som Du och Ni givit oss i år är en av dom stora förändringar som vi kan se i FIF GNISTAN. GO ON och så håll alla tummar för oss i helgen samt ser vi fram emot en MYCKET SPÄNNANDE säsong.

    Bosse N Ordf FIF GNISTAN

    SvaraRadera
  2. Tack för superlativerna. Precis, jag har lite ont om tid för att vara kreativ på bloggen just nu. Skall utbilda 24 Elittränare kommandes från hela norden torsdag-lördag.

    SvaraRadera