lördag 21 maj 2011

STAC, SMACK, TACK!

Nu har jag skapat, författat, konstruerat, designat, sammanställt, modifierat, kopierat, förberett hela våren för att nu äntlgen ha föreläst, instruerat, entusiasmerat, förklarat, exemplifierat, visat, ätit, fikat, stretchat, mobiliserat, styrketränat och slutligen lekt med lite framöver kommande powerövningar på STAC Elittränare.

Jag är helt slut men också extremt pumpad, för vilken grupp det var och vilket gensvar och betyg jag och Anna fick! Min blygsamhet förbjuder mig att skriva vad en del av deltagarna sade om den internationella nivån på STAC Elittränarutbildningen. Tack för at ni förgyllde min långhelg ;-). Bara speciella människor som verkligen valt denna utbildning, tagit med sig sina bästa jag och delade med sig av sina fantastiska sidor och personligheter.

Jag ser redan fram emot steg 2 av 5 på STAC Elittränarutbildningen. Hoppsan, vad fort man glömmer bort ackumulerad utmattning, -hoppas min syster (VD på STAC) inte läser denna blogg, för då kommer det bara några extra uppdrag i nästa vecka... Så här brukar det låta, "eehh... du...vi har planerat in... det är bara några företag som vill höra lite om vår idé på STAC", "...du behöver bara säga några ord och...". Jojo,  ;-).

KRIF Hockey P96 fick hela 15 instruktörer på sitt ordinarie pass på STAC denna lördag. Vi vävde in detta pass som en del av den praktiska exemplifieringen av ett lags hypertrofifas. Inte ofta ett hockeylag tränat med nästan en professionell intruktör per person. Mer än halva Blekingepuckslaget består av spelare från KRIF P96, bra jobbat Peter Miketinac Tränare (och numera även Emil Ivansson, hjälptränare). På bilden ser ni undertecknad säkerställa en perfekt lyftteknik på en av P96:orna (glömt namnet, förlåt), i bakgrunden ser ni Tony Johansson HLC 1 från Borås, Svend Linderoth Leg.naprapat, fystränare Norska Badmintonlandslaget från Oslo och Fredrik Gyldborg Lic. KFT från Stockholm kolla så att jag inte missar någon detalj ;-).

Redan om ett år kommer STAC Elittränarutbildning och en STAC Elittränartitel vara ett aktat begrepp för bred, djup, praktisk och professionell kunskap som är utöver det vanliga i Sverige och Norden. Full kurs första året, inte illa, jag myser...

Innan Anna, jag och Love tog helt helgledigt passerade vi Brunnsvallen i Ronneby och kollade till Ronneby BK´s damlagsmatch i division 3 mot Runsten/Möckleby. Anna tränar dessa hårdsatsande damer med en professionell fotbollsperiodisering sedan april 2010. Det har hänt en hel del sedan dess må jag säga, från problem med utfallssteg, lätt saknad av väsentlig fotbollsmuskulatur och långsamma 10 och 30-meterstider till 4-5 tjejer som köär utfallstseg på 50+ kg och ett lag som kapat tiondelar på 30 meter sprint. En del kvar att få ut på planen av det som trimmats till på STAC, men jag såg mycket bra tendenser till att verkligen dra nyttan av den kraft, acceleration, speed och power Anna har periodiserat fram i detta lag.

Lätt seger med 4-1 blev det för RBK, sedan Josephine Brorsson fått ordning på dojorna, vinklade en boll förbi RM målvakten (3-1) och med en suverän bollmottagning och en sträckt vrist släckte lyset för RM med 4-1 målet. Tyvärr hann vi bara se andra halvan av andra halvleken, det fanns säkert andra guldkorn som lyste i första halvlek. Om ni vill mera tjejer, så är det bara att fortsätta sträva, det finns stora chanser att göra avtryck inom damfotbollen. Varför inte ett lag från Ronneby i någon av våra högre serier, inom 3-4 år. Det är ni och er förening som väljer, allt går om man bara bestämt sig för att infria drömmen och göra det som krävs enskilt och i grupp. Grym låt med RBK´s damer som skrålade i högtalarna när vi gick hem, -Dam(n) power!

Nu skall jag ta helg och måndagsledigt (-nja, Anna har stoppat in ett litet besök hos revisorn på eftermiddagen, tur att man är så intresserad av företagsekonomi ;-( !). Bänkad framför TV:n 21.00 för San Jose Sharks vs. Vancouver Canucks och mina favoriter "the sedins". En normal tid för slutspelshockey from over there, -Heja Seddarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar