fredag 3 februari 2012

Idrottsgalan 2011

Viktor Elvung Nilsson biter i guld gånger två vid JSM i Vellinge september 2011. Det tillsammans med hans ruggiga inställning och totala satsning, har givit honom utmärkelsen "Årets Komet". Ibland är det extra kul att vara tränare, coach och mentor. I kväll skall Jocke D dra på sig kavajen och äntra Idrottsgalan för Blekinges idrottsår 2011.

Eftersom jag tidigare aldrig har haft tid att varken närvara eller anmäla mig till någon idrottsgala, skall det bli intressant att kika in bakom kulisserna, lyssna och analysera vad som tycks och sägs. Jag coachar ju hellre en adept än att gå på evenemang, men jag skall verkligen försöka att ha lite trevligt och njuta av det jag hjälpt till att skapa. Det skall delas ut 11 priser i en mängd olika kategorier, de flesta namnen och föreningar är ganska anonyma för mig, men en del känner jag till desto bättre.

I kategorin årets kvinnliga idrottare tror jag Emelie Lennartsson BK Karlskrona (badminton) tar hem priset. Motiveringen tror jag är hennes lyckade nysatsning (ny träningsinriktning m.m.) och vilja att bli betydligt bättre trots att det är sent i karriären. Bra jobbat och imponerande tuff inställning Emelie!

I kategorin årets lag borde KRIF Hockey vara en tämligen ohotad kandidat, dom har inte bara överraskat, dom har övertygat på en hög och stabil nivå. Bra jobbat Partrik Kluft, alla spelare och ledare och slutligen  KRIF Hockey!

I kategorin årets manliga idrottare hade jag faktiskt hellre sett det självklara valet Viktor Elvung Nilsson FIF Gnistan (friidrott) som en av de tre nominerade, men han kanske inte räknas som man ännu ;-) eftersom han är född -94 och är överlägsen dubbel svensk guldmedaljör på både 100 och 200 m sprint 2011! Bland de 3 nominerade Almers, Asper, Leinonen har jag ingen klar uppfattning, det är nog 33.33333% chans för alla tre.

I kategorin årets tränare blir det stenhårt mellan Patrik Kluft (coach KRIF Hockey) och Susanne Olsson (Coach Mörrums Konståknings Klubb, m.m.). Patrik har gjort ett gediget, envist och framgångsrikt jobb som byggt ett imponerande högintensivt lag och slussat KRIF Hockey dit de befinner sig idag. Bra jobbat Patrik! Susanne är Nordens sannolikt kunnigaste konståkningsguru med adepter som kommer från hela norra Europa för att ta nästa steg i sina konståkningskarriärer. Hon har aldrig slutat att vidareutbilda sig, ger aldrig upp och firar allt större triumfer på konståkningsbanor runt om i Europa. Bra jobbat Susanne! Jag vågar inte sia om utgången, det är 50/50, oavsett vem som tar det är det välförtjänt, applåd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar