söndag 16 maj 2010

Pelle ELKÅ gjorde ett bra jobb!

Kunde inte hålla mig ifrån utmaningen att följa med min gode vän Pelle Johansson på hans sista längre löppass inför Göteborgsvarvet (halvmara) nästa helg. Coachning är ju en del av mitt kall, så varför inte ge Pelle en riktig upplevelse om löpning, tänkte jag. Nu var dagen framme, ni som följer bloggen vet att jag körde igång min löparkropp i torsdags.

Efter uppvärmning och kontroll av vad han brukar eller kan hålla för tempo (Pelles mål var att kunna ligga mellan 5.00-5.30 tempo på milen), körde vi igång. En förutbestämd lätt kuperad milrunda på asfalt var banan för dagen. Om man skall springa halvmaran är ju bra miltider och/eller bra miltempon ett sätt att fartträna, så jag tränar gärna en halmaraaspirant på milen (läs grenspecifik konditions- och speedträning). Jag kan dock inte frångå min vana att lära folk att växla mellan olika energisubstrat/system för att förbereda dem på alla aspekter av ett "långlopp". Ni som tränat med undertecknad som coach kommer snart att dra på smilbanden.

Pelle fick känna på olika tempon mellan 4.50 i nerförsbackar, 5.30 tempo för marschfart, 5.10 tempo vid lämpliga passager, positionering under loppet eller extra pigghetskänsla i benen, 6.00 tempo när man ackumulerat för mycket mjölksyra/laktat och bedömer att en väggkänning är hotande inom kort.

Vi testade olika tekniker i uppförsbackar (fotisättningsvinklar m.m.) för att använda andra stråk i samma löpmuskler m.m., hålla farten över krönet, luta överkroppen framåt för att få "gratis längre och snabbare löpsteg" speciellt i svaga utförslut, inte dö på botten av utförsbackarna utan flyta ut och spara hastighet längre, hur man kan forcera andningen vid små utförslut för att öka ventilationen (både CO2 ut och O2 in) samt hur man kan vila "hålla fartenpsyket" genom att ligga nära rygg. Allt undervisat medan vi sprang.

Jag hoppas Pelle överlevde undervisningen, han bestämde sig i alla fall för att lämna staketet han klamrade sig fast vid 100 meter kort slutet. Du gjorde ett fantastiskt bra jobb kompis. Snitthastigheten hamnade ganska nära 5.30 på denna milrunda, mitt råd blev därför att sikta på en marchfart på 5.40 och använda tempon +-30 sek för att genomföra en optimal men ändå trevlig halvmara.

Hoppas det blev en engagerande upplevelse även om vi kramade mer ur din kropp än du visste att du hade...

6 kommentarer:

  1. Rolig läsning. Två bloggar i rad om löpning... Tack! :))

    SvaraRadera
  2. Du får snart en inbjudan Maria, jag behöver själv en löpupplevelse, så att man inte kaxar upp sig för mycket.

    SvaraRadera
  3. ser fram emot inbjudan!

    SvaraRadera
  4. Tack för ett härligt träningspass. Blir alltid lika Imponerad av din kunskap och hur enormt vältränad och mångsidig du är!
    Tack som f*n!!!

    SvaraRadera
  5. Vad svarar man på det... -Tack ;-)!

    SvaraRadera
  6. Hallå Joakim!

    Kommentera gärna mitt inlägg om träning inom konditionsidrotterna under "Mat för längdskidåkare". Kul att höra Din syn på den vedertagna träningsmodellen som är resultatet av mer än hundra års erfarenheter.

    mvh
    GD

    SvaraRadera