onsdag 25 augusti 2010

Intervju med Jimmy Lidberg inför VM!

Tjena Jimmy! Tolv dagar kvar till Brottnings VM i Moskva (6 september), hur känns formen?
- Jodå, känns bara bra! kom precis hem från Italien och träningslägret där. Brottningen känns bra, kroppen känner sig allt mer redo för varje dag. Jag har fokuserat allt mer på power och explosivitet de senaste veckorna, bl.a. enligt dina instruktioner för att skärpa till vissa detaljer i olika plan.

Vad har du framför allt förbättrat sedan i våras?
- Jag har lagt mkt fokus på att förbättra underlägespositioner, dvs. försvara mig smartare och svårare för motståndare som är i överläge. Senaste tiden har jag dessutom lyckats knyta ihop allt samman till en helhet. Jag har dessutom kunnat träna upp min offensiva förmåga och få saker att hända ännu snabbare trots ökad komplexitet.

Hur har ditt tränings- och periodiseringsupplägg inför detta VM skiljt sig mot tidigare VM turneringar?
- Inte så stor skillnad generellt, jag har haft ett liknande upplägg senaste tre åren dvs. uppbyggnadsperiod, mellanperiod och toppningsperiod, det som skiljer mera är enskilda veckor, inbördes ordning på olika träningsveckor och dess träningsinnehåll. Där har du Jocke, betytt ganska mycket när det gäller att täppa till luckor och komma med innovativa övningsupplägg och periodiseringar.

Var du, din tränare Igor och din träningspartner Jim nöjda med  uppladdningslägret på STAC i juli?
- Supernöjda, verkligen! Jag har bvarit i många olika länders toppidrottscenter, på de allra flesta länders olympiska toppidrottscentra dessutom, inklusive USA. På STAC är ni outstanding både utrymmes-, redskaps-, test- och kunskapsmässigt! Testdelen av STAC, dvs. STAC Lab är helt grymt. Med de ytterst relevanta tester för min idrott som jag genomgick fick jag en klockren överblick om mina srtyrkor och svagheter.

Är hela familjen Lidberg laddad inför VM-urladdningen?
- Det hoppas jag absolut! Jag har ju inte varit hemma så mycket på sistone, men jag vet att mina båda föräldrar kommer med till Moskva, samt ett antal kompisar. Jag får alltid extra stöd av Johanna och min dotter Melina, som tyvärr stannar hemma denna gång.

Vad kommer det att stå i tidningen dagen efter VM-matcherna i 96-kilos klassen Grekisk-Romersk brottning?
- He, he, he... Jimmy Lidberg krossade motståndarna och tog VM-guldet! Det är det jag ser framför mig.

Tack för pratstunden Jimmy och grattis till kommande framgången ;-) i VM.
- Tack själv och tack så hemskt mycket för allt stöd och den support jag fått av dig, STAC och alla tidigare tillfällen på Kroppsinvest Institute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar