söndag 12 september 2010

Oj vad det händer mycket nu!

Ursäkta at ni fått vänta på nästa blogg lite för länge. Det går undan värre i livet just nu och jag har helt enkelt inte hunnit med! Vi höll i Master Meeting för Sveriges bästa funktionella tränare förra långhelgen. En succé som vanligt med 13 deltagare som forkovrade både sig och varandra och smidigt inkvarterades i fam Dettners extrastuga. På bilden ovan ser ni två av deltagarna i full färd med en övning som integrerar samtliga rörelseplan och samtidigt konverterar styrka till power med inriktning på arm-bål. På nedanstående bilder ser ni en indikation på mångfalden under en sådan här vidareutbildningshelg.


 

Veckan som gått har gått i turbofart med idrottsskade- och naprapatbehandlingar på Kroppsinvest Institute, kost- och livsstilsföreläsningar både i Ronneby, Mönsterås och Stockholm samt fortsatt arbete med mina sommar- (f.a. sprint, brottning, tennis) och vinterelitidrottare (f.a. hockeyspelare från Modo Hockey, Malmö IF, Kiruna IF, Mörrum GOIS, KRIF Hockey P96) ett nytt stort hockeyuppdrag (omfattning och lag lanseras inom kort). Viktor Elvung-Nilsson som tränat med underteckand sedan i somras tog ytterligare en medalj vid helgens Skol-SM P16, då han knep bronsmedaljen på tiden 11.58 på 100 m. Han har ju ett USM-brons på 200 m sedan tidigare i år. Bara att gratulera Viktor! 

Jag höll en dynamisk och kul föreläsning (både för mig och publiken) om kost- och livsstil i en nästan fullsatt lokal i Fliseryd, 1.5 mil från Mönsterås i lördags! Den berömda 80/20-regeln och fredagsrännskitar efter kaffe- och kladdkakeintag drog nog mest glada suckar och spontanskratt denna kväll! Tack Kerstin Sjögren Lic. KFT för ett trevligt och proffsigt arrangerad föreläsning ;-). Nu hoppas jag fler Fliseryds-, Mönsterås- och Oskarshamnsbor vet vilken kunskap du ligger inne med.

Veckan som kommer blir ännu intressantare, då sjösätter en hel del av mina klienter sin uppbyggda fysik under skarpt läge och andra går in i första fasen av sin lågsäsong/uppbyggnadsperiod. Allsvenskan och div 1 hockeyn drar bl.a. igång. Det är då vi får kvitto på vad som bygger bäst power, poweruthållighet, agility och speed dvs. hockeyspecificitet. Agilitysprintar (DL-sprint, DT-sprint, DDT-sprint och grenspecifika högintensiva intervaller vs. 8 x 800 meter, 6 x 1000 meter, 1 x 3000 meter (Cooper test)?!

Två kontraster och samtidigt lyckan med mitt jobb som mångfacetterad styrke- och powercoach är mångfalden av klienter. Jag har alltid ett antal adepter som är mitt inne i sin tävlingsperiod och andra som är mitt inne i sin uppbyggnadsperiod. Tunga ben i långsamma tempon för en klient på förmiddagen och upprepade hopp på ett ben med lättare vikter och maximala tempon för en annan klient på eftermiddagen, man kan ha tråkigare jobb! Ha det =)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar