fredag 9 juli 2010

Mycket besök och hård träning...

Fredrik Sjölander Lic. Master Korrektiv och Funktionell Tränare från Stockholm, var på besök hos oss på Kroppsinvest Institute för att lära mera av hur vi jobbar som helhet på institutet och specifikt hur vi tränar hockeyspelare under uppbyggnadssäsongens andra hälft (konvertering till power, smidighetspower och grenspecifik uthållighet). Tyvärr fick Fredrik inte riktigt plats i min lilla "pegge 205", utan fick vackert krypa in i en hoppbox i bagageluckan.

Arvid Bengtsson, framgångsrik golfspelare från College Golfen i USA, gästade oss (i sällskap med sin golftränare Daniel Bäck) för att få sin fysiska prestanda analyserad och bl.a. ryggen optimerad för att tåla högfrekvent golfträning.

Ett typiskt snabbhetsstyrkepass med och för hockeyspelare i Brunnsparken i onsdags. Fr.v. Johan Seydlitz Mörrums GOIS div 1, Oskar Berglund (f.d. Björklöven Allsvenskan), Fredrik Sjölander (f.d. Sollefteå div 1) . På bilden ser ni sista 10 meterna på sista sträckan i min korta sprintstege. Passet innehöll dessutom Dettners L-sprint, upprepade Boxhopp och enbenshopp med hockeystans.

Fredriksbergs BK (bandy div 2 södra) fick sina fiskar varma via ett av mina anaeroba/aeroba pass för grenspecifik bandyuthållighet. Det blev bandyintervaller i 2 x 25 minuter med hastigheter/intensitet från 70-100%! Jag tror det känns lite i benen idag, eller hur grabbar! Det blir bättre framöver när alla fyra 25 minutarna klaras av med glans ;-)

2 kommentarer:

  1. för en glad amatör som jag, finns det ngn bra litteratur att läsa om hur man optimerar sin mjölksyretålighet? Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet och ska öka på detta nu på semesatern när det finns mer tid över men märker nu att flåset är det inget fel på, däremot är mjölksyran HEMSK!! Måste verkligen träna upp min tålighet! Har redan sänkt pers från 21:30 till 19:06 på mindre än en vecka men vill ner längre och för att göra det måste jag klara av mjölksyran bättre.

    Sträckan till jobbet är 7,7km så det är ingen lång sträcka heller. Mitt slutliga mål är att ha en snitthastighet på mer än 30km/h.. Just nu ligger jag på 24km/h så det är en rejäl bit bort!!

    tacksam för svar
    Mvh, Palle

    SvaraRadera
  2. Snabbt svar: Kombinera 3-4 set x 8-12 rep gående utfallssteg med 20-50 kg frampå bröstet i 1-1½ sek tempo varannan dag med ett högintensivt cykelintervallupplägg på vägen tilljobbet (HIIT) så skall du få se på åka!
    Mitt förslag är att du samlar på dig tre st 20 sekunders-körningar på > 90 % av din kapacitet med 20 sekunder med knappt pedaltryck (dvs. pensionärscykling) mellan varje "aktiv" 20 sekundare. Kör sedan mkt lugnt i fem minuter.
    När du blir bättre kör två sådana på vägen till jobbet. Se till att det finns fem minuter lugn cykling kvar efter sista omgången bara ;-).

    SvaraRadera