tisdag 20 januari 2009

Industrimat bakom din ohälsa?!

En bild från en av otaliga föreläsningar jag hållit under flera år (sedan 2003) på ämnet "din kost, ditt liv, din hälsa, du väljer". De vanligaste kommentarerna från alla de åhörare som vanligtvis stormar podiet i pauser och efter avslutad föreläsning är: "Det här hade jag ingen aning om, jag känner igen mig själv och mina symtom, jag har nästan misstänkt att det var så här men inte vågat tro att det är sant, jag kunde aldrig tänka mig att det var så viktigt att mata kroppen med rätt saker, nu förstår jag hur allt hänger samman, jag skall hem och slänga ut allt skit från skafferiet omgående, tur att man fick reda på detta i tid, varför äter jag alla dessa medicinerna då, man blir ju förbannad på den hänsynslösa indoktrinering man utsatts för från livsmedelsbolag, samhällsinstanser, dietister och andra sakkunniga, fellevnadssjukdomar det är precis vad det är, tack för upplysningen".
Spannmålsprodukter, dvs. mjöl, bröd, pasta, flingor, kakor m.m., pastöriserad/homogeniserad mjölk och mjölkprodukter, margarin, raffinerat socker och sockerinnehållande mat, raffinerat salt och mängder av tillsatser och s.k. förädlingsprocesser, utgör basen i vår s.k. moderna industritillverkade kost. Den industritillverkade, näringslösa, dödade, artificiellt berikade och förgiftade maten vi stoppar i oss idag, är enligt min mening en av de största drivkrafterna bakom våra s.k. vällevnadssjukdomar.
Jag måste påminna dig om att du inte kan bygga dina celler av någonting annat än det du stoppar in genom munnen, tänk på det nästa gång du väljer mellan en papperskartong med industritillverkade kåldolmar som har en hållbarhetstid på flera månader v.s. blandfärsbiffar med extrasmörat rotsaksmos och rårörda lingon.
Tyvärr tillverkas denna industrimat väldigt billigt, med många substitut (istället för dyrare naturlig råvara) och i enorm omfattning. I denna värld av big business, marknadsandelar och skiftande trender, finns det inget utrymme för några andra sanningar än att den nya industritillverkade maten och senaste snabbmatsförpackningen är människans baskost! Man är så fräck att man till och med kallar denna smörja för baslivsmedel, man tar sig för pannan!!! De andra djuren i skogsbrynet skrattar pälsen av sig, när dom ser hur otroligt klantigt vi föder och underhåller våra kroppar. Vi är långt, långt ifrån den kost som står beskriven på insidan av våra mänskliga tanklock!
Utan att gå in på detaljer, gör detta enkla 7-dagarstest: Testa att inte äta någon maträtt eller något mål som innehåller de fyra sädesslagen, pastöriserad mjölk, socker, raffinerat salt, processerad mat, snabbmat eller mat med smakförstärkare, konserveringsmedel eller andra onödiga tillsatser. Dvs. ät frikostigt med kött och fett från valfri ekologisk källa, snåla inte med det ekologiska smöret, använd vilka grönsaker du vill i valfri mängd, de bär du gillar kan utgöra grunden för efterrätten, som kolhydrater kan du blanda mellan olika rotsaker (undvik dock för mycket potatis), quinoa och råris. Tänk på detta sätt både frukost, lunch och middag i 7 dagar. Svara sedan på denna fråga: -Hur mår jag i magen, kroppen, lederna, psyket och hur är min energinivå? Efter det kan du börja fundera på vad detta beror på. Lycka till ;-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar