söndag 8 mars 2009

Magrutor, ryggont och usel hållning!


Mina vanligaste kunder (procentuellt sett) från fitnessbranschen (dvs. gym, hälsocenter, wellnesscenter osv.) är tyvärr instruktörerna själva!

Jag kan knappt räkna upp hur många gånger under senaste femårsperioden som jag behövt förklara för en "core-instruktör" med ryggbesvär, hur en riktig "core" byggs upp och fungerar. Jag brukar sedan coacha instruktören, PT´n etc. i hur man tränar upp sin bålstabilitet inifrån och ut samt förklara hur och varför de övningar man oftast börjar med på ett "core-pass", skadar mer än de gör nytta! "Men varför har jag inte vetat detta innan, jag måste lära mera om detta, så här kan jag ju inte fortsätta", brukar vara den vanligaste reaktionen!

Det är nog svårt att få 30 elever att göra rätt och bygga upp det man vill! Om man dessutom redan från början brister i sina kunskaper och instruerar för svåra övningar, med för långa hävarmar med fel ryggradshållning och inkorrekt utförande, blir det problem! Som ni förstår är det just instruktörerna som är på flest "core-pass".

Snälla nån, Agda 56 utan träningserfarenhet, Niclas med pondusmage, ja inte ens en genomsnittlig division 4 spelare i fotboll klarar att göra armhävningar med full kroppslängd och en fot på en swissboll (Swiss ball one leg push-up). Om ni verkligen vill hjälpa era adepter att bygga bättre bålstabilitet och styrka, måste ni backa bandet och lära om från grunden!

300 sit-ups uppdelade på en oändlig massa vinklar gör ingenting annat än tränar Ben Johnson att springa långsamt (dvs. konverterar snabba typ 2a- och b-fiber till långsamma typ 1-fibrer), utrustar elever med en överdriven kutrygg (thorakal hyperkyfosering) och hjälper dem att skapa en gamnacke, som med tiden resulterar i kronisk migränliknande spänningshuvudvärk!

Tänk till, kanske skall du bli den förste på ditt gym, som vågar bryta mönstret, utbilda sig lite till och starta riktig bålstabilitetsträning på den nivå där dina kunder befinner sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar