fredag 10 juli 2009

Ö-viksemester och lite kul arbete!

Äntligen en välbehövlig semester, puuhh! Skall vila, vila, läsa, vila, köra några kettlebellpass och löpa lite längs den fantastiska kustremsan från Gullviks havsbad. Början av vecka 29 blir det dock en halvdag arbete med Hans Jonsson Modo Hockey (på bilden tillsammans med Magnus Håkansson sjukgymnast Modo Hockey, vid senaste mötet på Kroppsinvest/Brunnsparken för ca 7 veckor sedan). Vi skall gå igenom nästa 4-6 veckors period av grenspecifik träning (maxstyrka, balans, koordination, vävnadstålighet, speed, explosivitet, power, hastighetssmidighet m.m.) och montera upp kravnivån till lite extremare nivåer på vissa detaljer i träningen. Då sluter även Joakim Bäckström Modo Hockey Fystränare upp.

Enligt Jocke och Magnus har det nya försäsongsupplägget jag delvis initierat för Modo Hockey (dvs. funktionell träning i alla delar från flexibilitet och stabilitet till styrka, explosivitet och power) slagit extremt väl ut! Man skall aldrig vara rädd för att dela med sig, man får alltid värdefull kunskap, energi och goda vänner tillbaka! Tack för att ni lyssnade! -Tänk på följande alla ni fystränare där ute i Norden: Hur mycket vi än kan, finns det alltid mycket mer att lära och flera saker att omvärdera eller göra ännu bättre!

Hela familjen bilar till Örnsköldsvik (tar ca ca 11½ timma med 2-3 st 20 minutersraster och marchfart 8-10 km/h över hastighetsbegränsningarna) för en avslappnande vistelse i närheten av Gullviks havsbad. Bara jag har packat färdigt! tror faktiskt jag skall damma av golfbagen som stått orörd sedan Love föddes för snart två år sedan! En tur på Foppabanan i Ö-vik och sedan på hemresan en tur på Sveriges bästa bana, Bro-Hof Slott GC står på tur i nästnästa vecka tillsammans med Sveriges i särklass bästa golftränare Daniel Bäck http://www.dbgolf.se/. Jag hade 3.5 i Hcp för två år sedan, -hur mycket devalveras den kunskapen på två år, vad tror ni. Jag tror jag får uppenbara problem att bryta 90-vallen på Bro-Hof?! Under 100 har jag redan försäkrat mig emot, jag är för envis för ett sådant nederlag!!!

Min fru Anna är från Ö-vik, vilket innebär att man som sörlänning vackert får byta både favoritlag och annat, redan en vecka efter att man träffats! I Ö-vik är även "kvinnfolk" hockeytokiga, vilket mina kompisar alltsom oftast blir medvetna om när Anna ringer och påminner undertecknad "skynda dig hem för hockeyn har börjat på TV"! -F.n en sådan fruga skulle man ha, brukar dom säga med en efterföljande suck och uppgiven pustning! Jotack det känns ok, hon är dessutom snygg, smart och vältränad!

Själv är jag grymt vältränad just nu, denna sommar har varit den träningstätaste på 10 år, jag är tom. lite sliten i vänster sidas m. sartorius (skräddarmuskeln)! Trots vetskapen om hur man periodiserar andras liv och idrottssatsningar, blir det inte alltid perfekt för en själv. Själv har det blivit lite för mycket träning sista månaden, då olika tränaruppdrag liksom överlappat varandra, dvs. ibland har man blivit "halvtvungen" att köra sprintövningar, power- eller maxstyrkepass två på varanda följande dagar, trots att man egentligen borde ha vilat från just den typen av pass just den dagen etc. etc. -AJ, aj, det är lite för roligt på jobbet ibland, men jag klagar inte, mitt jobb är mestadels en skänk från ovan. Glädjen när mina adepter, lag och privatpersoner chockar sig själva med sina framgångar, kan förleda den mest träningsovillige att springa med, jag lovar!!! Ni som sett mig och mina adepter i Brunnsparken tidiga sommarmorgnar, vet vad jag pratar om.

Såg till min glädje på KRIF Hockeys hemsida att det skall bli kvalitetsträning på Brunnsvallen. "Den nya träningsgruppen har sin premiärträning ikväll (not. torsdags kväll) i Brunnsparken kl. 18.00 - 19.30 under Sergei Tepljakovs och Anders Blomqvists ledning...". -Ni får bra och ödmjuk ledning och grymt bra funktionell träning och hockeyerrfarenhet grabbar! Grattis alla nya och nygamla J18 och J20 spelare. Passa på och utnyttja denna chans, även kommande pass ;-).

Sannolikt blir det ingen blogg närmaste 8-9 dagarna, då jag planerat att lämna datorn hemma för att inte fastna för mycket framför alla spännande projekt som dyker upp i mitt huvud när jag vilar och hämtar kraft (eg. för att Anna sagt att jag inte får ta med den). Kanske bryter jag denna bloggvila om det dyker upp något jag bara måste kommentera, delge eller rätta till. Vi får se, som han sa! Glad sommar på er alla läsare av denna blogg. Jag kan meddela att ni räknas i tusental per vecka, inte hundratal, känns bra, för då vet jag att det är någon mening med att dela med sig.
Mvh Joakim Dettner ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar