måndag 27 juli 2009

Toppresultat kommer inte av en slump!

Christian Olsson 17.27 in på tiobästalistan i år och effektivt hopp över 17.50, dvs. när man räknar med plankmissen! Sara Sjöström 15 år, 56.44 på 100 meter fjärilssim och kross av Inge de Bruinjs tidigare världsrekord med 17 hundradelar!

Hur kul är det inte med riktigt, riktigt bra idrottsresultat! Jag gläds med Christian, jag applåderar Sara. Jag vet av egen erfarenhet hur elitidrottare sliter med skador, rehabilitering, massiva träningsdoser i olika periodiseringar, toppningsperioder, maxstyrka, powerträning, converteringsträning m.m., m.m.
Toppresultat oavsett idrottsgren, kommer inte av en slump! Det ligger ofta ett helhetssyn, teamwork och drive bakom resultatet, som vida överstiger det man normalt ser inom den aktuella idrotten.
Om du är en lovande idrottare som vill mer än dina konkurrenter eller en redan duktig idrottare som dras med skador och vill komma tillbaka ännu bättre än innan skadan. Ställ följande frågor:
  • Vilken ny kunskap och/eller förändring i mitt totalupplägg (årsplan) skulle kunna ta mig till nästa steg/nivå och göra mig ännu tränings- och tävlingståligare?

  • Är jag beredd att lägga ner den tid, insats, energi, "mindset" som krävs, när jag får omfattningen klar för mig?

Om du svarar JA på fråga 1, återstår att finna vem eller vilka som kan hjälpa till med ny kunskap och förändringen av upplägget. När du gemensamt med dessa kommer fram till vad, hur mycket och i vilken periodisering du behöver träna för att uppnå ditt/dina mål, måste du ställa dig fråga 2.

Om du svarar JA på båda frågorna, är det bara den trevliga stenhårda resan kvar fram mot förverkligandet! If you can dream it, you can do it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar