torsdag 13 augusti 2009

Sedinarna brukar alltid fråga...

"Sedinarna brukar alltid fråga om jag vill vara med och köra magen lite extra, typ ca 100 reps, på raken, tvären, snedden etc.... Konstigt, jag som alltid brukar haka på... Kände att det nog inte var något för mig längre, jag vet ju en hel del mera om magträning och träning överhuvudtaget numera", Hans Jonsson om den numera brutna rutinen (i samband med Ice Breakers turné i Danmark) att köra 100-tals situps efter avslutat pass (vilket aldrig gjort någon nytta för en hockeyspelare, Sedinarna tränar som tur är också andra övningar som är grymt mycket bättre för deras hockey, min anm.)!

Undertecknad har precis avhandlat veckans uppföljning med en av mina hockeyklienter, Hans Jonsson Modo Hockey! Hans var smått chockad över den stora skillnaden i ryggen (vi började med diskbråcksrehabilitering), knäna (mångåriga besvär) och hela kroppen nu mot alla tidigare proffsår.
"Jag spände till lite extra i nedre magmuskulaturen, tryckte till maximalt några skär vid ett par tillfällen den senaste träningen, det hände grejor och det bästa av allt jag kände inget i ryggen!", var Hasses kommentar på min fråga om det kändes annorlunda nu när han äntligen kommit på is. Någon fick plåstras om lite av sjukgymnasten Magnus Håkansson efter träningen, vem förtäljer inte historien.
Målet för samtalet var dock Hasses högsäsongsupplägg, dvs. de övningar som skall utföras parallellt med hockeyträningen under första 1½-2 månaderna av issäsongen (dvs. fram till seriepremiären). Jag ger ett smakprov på en elitspelares vardag nedan:
  • Måndag (Hockeyträning + Fysträning)

  • Tisdag (Hockey f.m. + Hockey kväll)

  • Onsdag (Hockey + Fys)

  • Torsdag (Hockey f.m. + Hockey kväll)

  • Fredag (Hockey + Fys)

  • Lördag (VILA)

  • Söndag (Återhämtningsfys + Specialträning)

Undertecknad står för all fysen och söndagsupplägget. På måndagar är det två olika hopp- och sprintövningar, på tisdagen är det fokus på flexibilitet och mobilitet, på onsdagen är det fokus på max styrka och power i överkroppen, på torsdagar är det åter flexibiliteten i centrum och på fredagar är det fokus på maxstyrka, power och poweruthållighet i ben samt integrerad bålstabilitet, se nedan:

  • Enhandsfrivändningar med utfallssteg och stöt, 2-3 x 3+3 reps (dvs. riktigt tung power)

  • Dragon Walk, 1-3 x 8+8 enkelsteg med assymetrisk belastning

  • Knästående framåtrullning på swissboll, 1-2 x 6-8 @ 313 tempo

I tillägg finns sedan ett antal utbytesövningar bl.a. för längre intensiva uthållighetsövningar (KB Swings, upp till 45-50 sekunder) samt explosiva hopp med viktbelastning...

OBS! Tänk alltid på följande, allt utom den "Knästående framåtrullningen", är steg 5 övningar, dvs. avancerad styrketräning och inte i närheten av några nybörjarövningar eller övningar för er som är vana att träna i maskiner med stöd och utan krav på samtidig balans och stabilitet!!!

Håll till godo, det är helt ok att testa även detta tips på Era fysträningar ;-), tänk efter före bara, whoever you are!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar