tisdag 28 december 2010

Trasig käke hindrade inte Kim Sunna!

Ringde upp en av mina hockeyadepter Kim Sunna och intervjuade honom om läget för hans demolerade käke, hur formen är och hur det går där uppe i norr. KIFs hemsida (Kiruna IF) är ju inte mycket att hänga i julgranen när det gäller informationsflödet, tydligen bara en snubbe som helt ensam sköter det mesta i KIF. Vilken vardagshjälte, -respekt!
Ni minns säkert från denna blogg för drygt 6 veckor sedan att Kim Sunna fick en slashing rakt över käken när Kiruna IF spelade mot Björklöven i Norrettan, vilket var dagen efter att Kim provtränat 2+1 dag med Luleå i Elitserien.
Kim Sunna från juni 2010 under ett av sina tuffa pass på STAC. Just här handlade det om en 6:a på 130 kg i X010 tempo, intensitet -0 rep. Dvs. en del av maxstyrkefasen i knäböj (X betyder snabbare än 0,75 av en sekund), övningen kördes i superset ihop med tunga hantelpressar 45+45 kg med samma träningsvariabler. Som passare ser ni förresten, kompisen från Mörrums GOIS och tidigare Brynäs J20, Johan Seydlitz. Hade tyvärr ingen snygg bild på Kims käke, före och efter renoveringen ;-(.

Hej Kim!
-Sitter underkäken på plats nu eller saknas det fortfarande materia där tänderna skulle suttit?
- Det känns faktiskt riktigt bra, tog bort den sista stödplattan från käkbenet häromdagen, nu saknas det bara ett antal rotfyllningar och nya undertänder.

-Hur känns benen och trycket, jag har ju inte fått någon rapport senaste 14 dagarna?
-Ruggigt bra, trots en liten förkylning senaste veckan, jag kör vidare med planen att underhålla maxstyrkan, explosiviteten och den högintensiva tempouthålligheten under säsong. Skall förresten köra din käpphäst, L-sprintar och Jefferson hopp idag.

-Såg på Elite Prospects att du fortsätter att både pynta och servera, 34 poäng (18 + 16) på 19 matcher är ju inte fy skam!
-Nej det går precis så bra som jag slitit hårt för att uppnå, det känns ruggigt bra och då ser man bara luckor och möjligheter när man närmar sig kassen! Det händer saker hela tiden just nu.

-Vad menade du med det där sista, har du fått intresse från fler håll än Luleå HF?
-Jag kan inte svara på det just nu, det är mycket surr i luften, jag lovar att meddela dig så fort det blir mer konkret. Jag är från Norrland och vill veta innan jag säger något, precis som du Jocke, ha,ha.

-Hallå!, nu blev man ju inte LITE intresserad!
-Hur är vädret där nere Jocke, har ni några minusgrader?

-Jag fattar, jag skall inte pressa dig, jag fattar ju att det vankas anbud. Vi hörs i slutet av veckan, så kan vi gå igenom upplägget för närmaste månaden.
-Tack för ditt engagemang och din hjälp Jocke, fy fan vad roligt det är med hockey igen. Det du sade i våras stämmer, man bestämmer själv vart man vill och om man skall nå dit. Bara att göra läxan.

-Vi hörs!
-Jajamen!

Det är kul med hockey, inte bara på isen, det händer mycket i kulisserna. Lite skador här, lite skador där och vips så är det nya förutsättningar och nya luckor som skall bemannas. Kim Sunna är en hockeykrigare av rang, det han har åstadkommit sedan april 2010 är enastående. Som styrke- och powercoach blir man rörd när ens adepter närmar sig sina mål och livet vänds från moll till dur.

1 kommentar: