måndag 15 juni 2009

Fakta i andra veckan på semestern!

Först andra veckan på semestern har man semester, enligt vårt hormon- och nervsystem sätt att se det! Först då har nämligen den genomsnittliga medborgaren ett så pass "balanserat hormon- och nervsystem" att vår förmåga att ta in, behandla och implementera nya fakta uppvisar gröna siffror, dvs. stressnivån är nere på grönt ljus.

Så shoppa böcker innan semestern, planera ingenting första veckan, gör det som faller er in, läs och bli klokare från och med andra veckan! Boken är fortfarande oslagbar när det gäller helhetsupplevelsen av kunskapsinhämtning. Någon eller några har faktiskt lagt ner en otrolig massa tid till att samla fakta, formulera sig, förmedla en röd tråd och slutligen paketera detta i en aptitlig form. Nackdelen är att det ofta är 2-10 år gamla sanningar och att alla böckers framtoning färgas av sina författares åsikter.

Själv är jag en faktaboksslukare av mått (inhandlar 5-10 böcker i månaden året om), skönlitteratur får sällan tillträde vilket nog får ses som en liten brist! Ungefär som att inte variera träningen tillräckligt, vilket bl.a. leder till stagnering och utebliven förbättring! Jag har dock ett bra botemedel mot fenomenet "stagnering/fullt på loftet/tunnelseende" vid faktabokläsning.

Håll 5-6 faktaböcker igång samtidigt och tänk på att täcka ett brett spektrum av inriktningar! Så fort du tappar lite koncentration eller känner att det är tillfälligt fullt vid inporten för en viss sorts information/fakta, -res dig kör lite lätta gymnastikövningar, ta en kort promenad, upplev naturen, ta en fika som passar din metaboliska typ, byt bok och fortsätt lasta in olika nyanser och kunskaper om allt som intresserar dig!

Just nu har jag sex böcker igång. En bok om "Avancerad periodisering" av både låg- och högsäsongsträning för elitidrottare, en om "Naprapatins grunder", en om "Ekologisk matlagning", en om "Regressionsanalys", en om "våra cellers molekylärbiologi" och slutligen en bok om "digital fotografering".

I min andra semestervecka, stoppar jag undan de böcker jag rullar runt på just då och väljer 5-6 böcker som jag inte läst på länge eller några av mina nyinköpta titlar. Lycka till i sommar och tänk på följande: "Det räcker inte med att veta för att få något att hända. Kunskap är lite värt om du inte kan förmedla och implementera!"

2 kommentarer:

  1. Hej Joakim!

    Skulle du kunna ge mig namnet på boken om "Avancerad periodisering" av både låg- och högsäsongsträning för elitidrottare. Letar just nu efter en bra sådan bok.
    //Christopher

    SvaraRadera
  2. Hej Christoffer!
    Den tar ett par år att penetrera, men är det bästa jag hittills stött på i ämnet.
    Boken heter "PERIODIZATION - Theory and Methodology of Training" av Tudor O. Bompa PhD.

    Lycka till med läsandet, men kom ihåg att själv alltid testa dina egna programupplägg innan du exponerar dina atleter för dem. Hur duktig man än blir på att skapa individuella liksom generella programupplägg på papperet, behöver man ALLTID modifiera sina program för att de s.a.s. skall "passa verkligheten"...

    Ödmjukhet och att "leva som man lär" är bra ingredienser om man verkligen vill bli bra på att guida atleter mot stordåd.

    SvaraRadera