tisdag 30 juni 2009

Man kan inte allt själv!

Om man skall träna människor på ett professionellt plan, måste man inse att man inte kan ha koll på allt man bör veta eller ha erfarenhet av! I arbetet med mina klienter bjuder jag återkommande in s.k. extern kompetens! Jag gör det både för min egen utbildnings skull och för mina adepters skull. Jag vill alltid ge så bra råd det efter omständigheterna är möjligt att ge.

Ovanstående bild är från ett tidigare explosiv/powerträningspass (2 veckor sedan) där vi hade besök av f.d. 100 m sprintern Stefan Nilsson (2:a fr. vänster). Han hade mycket värdefulla tips rörande startsnabbhet, accelerationsfas och kroppshållning, stegfrekvens samt andningssynkronisering i startfasen. Tack för all hjälp Stefan, du är en klippa!

För den grenspecifika tillämpningen av explosivitet och power hade jag bjudit in Sergei Tepljakov (längst till höger), som själv tränat extremt hårt och funktionellt genom sin karriär vilken tog honom hela vägen till Sovjetunionens B-landslag. Vid ett flertal möten med Sergei har jag lärt en hel del om powerövningar som gjorde "de ryska björnarna" så grymma på isen. Tack för alla råd, tips och synpunkter Sergei, det blir roligt det här framöver!

-Vilka övningar vi körde med Sergei?, -jag återkommer till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar