onsdag 27 maj 2009

Bandyträning mitt i sommaren!




Dagens pass i Fredriksbergs BK´s öppna sommarträning hade styrkeinriktning med betoning på grundläggande positioner, rörelser samt fokus på inlärning av stabilitet och balans i tre plan.

I modern bandy sitter man ner mycket djupare än förr, både vid klassiska frånskjut, överstegsåkningar samt när man bara pressar sig fram i en vaggande rörelse med bredbent stans utan att lyfta skridskorna från isen! Den sistnämnda positionen är extremt användbar och ger många och stora rörelsealternativ, ofta använd vid hög fart och dribbling/kroppsfint samt vid pass/mottagningar.

Detta kräver en "ny typ av benstyrka" än vad som krävdes bara för ett tiotal år sedan! Den låga arbetspositionen beror bl.a. på den utbredda användningen av "radieåkyta", dvs. en till utseendet helt platt åkyta som i själva verket är lätt böjd i radier mellan 4 och 8 meter. Detta medför i sin tur att jag kan ha mellan 8-14 cm i isen oavsett om tyngdpunkten ligger 2-3 cm framför eller bakom mitten på skenan, vilket i sintur betyder att jag kan hämta kraft genom en större del av tiden skridskon är i isen! Nu blev det lite tekniskt hörni, förlåt! Jag tänkte faktiskt bara skriva ett mycket kort inlägg idag!

Vad jag ville förmedla var att de 3 övningar mina kollegor i FBK körde för att påbörja bygget av grymma ben i låga positioner samt kombinerad bål- och skulderstabilitet.

  1. Bygga bredbent låg ben- och sätesmuskelstyrka med "en modifierad form av Sumomarklyft",
  2. positionera och stabilisera både sina knän och hela kroppen i ett "gående djupt utfallssteg"

  3. samt bygga tredimensionell bål- och skulderstabilitet i en "armhävning till lutande korsposition till armhävning"!

Om 4-5 år har vi elitbandy i Ronneby på egen hemmais, något för dig som vill spela i höga hastigheter. 35-45 km/h kommer man upp i om man har lite krut i buggarna förstås ;-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar