torsdag 28 maj 2009

Beslutet bakom framgång!

Jag älskar verkligen mitt jobb som holistisk hälso- och toppidrottscoach! Jag har en svart bok med alla mina uppfyllda mål framåt i tiden. Jag har uppfyllt 90 % av alla mina mål sedan jag började nedteckna och tydligt uttala mina uppfyllda mål.

Det är ingen tillfällighet att jag har vissa kategorier av klienter, att dessa kommer från när och fjärran, att dessa uppskattar mitt sätt att screena, behandla, designa program eller coacha dem igenom deras resor. Jag har beställt alltihopa! Det blir inte alltid exakt som jag beställt, men nästan ;-), oftast bätre. När mina klienter lär sig beställa och därmed samtidigt medvetandegöra vad resan dit innebär och kräver, händer häftiga saker med både kropp och själ. Kolla under referenser på vår hemsida, om du är tveksam.

Om man verkligen vill bli riktigt bra på något och uträtta det där extra, oavsett det gäller idrott, yrke eller vardagsgöromål, bör du utrusta dig med minste tre saker:
  1. Bra mentorer. Dessa har redan gjort mängder av misstag, uppfunnit hjulet flera gånger om och dessutom dragit lärdom därav. Från dina mentorer får du den befintliga högsta kunskapsnivån, sedan är det bara för dig att lära, implementera, lära och vidareutveckla...
  2. En plan i flera steg. Dina mål bör preciseras i "hänt-form", vara mät-/eller verifierbara och dessutom "uppdateras" allt eftersom världsbild, drivkrafter och måluppfyllnad sker. Utsätt dig aldrig för risken att inte ha förberett vad som gäller när du uppfyllt ditt högsta mål, du visste ju att det skulle ske...
  3. En passion för resan dit. Det är resan som är målet, det är resan som är upplevelsen, det är resan som är livet, det är alla de sekunder du fyllt med mening, självvalda upplevelser, nyfikenhet, kärlek, träning och betraktande som summeras, som det, som så smånintgom har hänt.

Det gemensamma för de klienter undertecknad har coachat, som har gjort de häftigaste hälsoförbättringarna, de grymmaste fysiska genombrotten eller de mest genomgripande förändringarna av sitt mentala, emotionella och spirituella liv är, BESLUTET dom tog! Det är först när man verkligen tagit beslutet att förändra som förändring har möjlighet att ske. Halvdana beslut, ger som bekant halvdana försök utan succé.

Det går inte att försöka sluta att röka om man verkligen vill sluta röka, MAN SLUTAR HELT ENKELT BARA ATT RÖKA! Det går inte att försöka bli landslagsspelare i ishockey det kommer aldrig att funka, istället agerar man i alla lägen som om man redan är en landslagsspelare i ishockey (vilket innebär en del förändringar i upplägget för de flesta) man har bara inte blivit uttagen ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar