söndag 3 maj 2009

HIIT- High intensity training!

Intervallträning som träningsform för att bygga grenspecifik uthållighet, vävnadstålighet, syreupptagningsförmåga, mjölksyratålighet, återhämtningsförmåga m.m. är nästan alltid vida överlägset långa monotna löppass på relativt låga tempon och utan tempoväxlingar! Jag kommer nog att återkomma i detta ämne och prestentera mkt intressant forskning. Hockeyspelare skall inte springa milen på tid, inte ens femman, dom skall springa ungeför som det ser ut i en match, -är det olika tempon i en ishockeymatch?! Välkommen in i matchen, på Kroppsinvest tränar vi människor på det dom skall behärska och prestera.

Har i skrivande stund just kört igenom ett av mina nyuppdaterade HIIT-pass i en fantastisk Brunnsskog i full blom. Detta pass är främst till för mina hockeyadepter som just nu genomgår Kroppsinvest Hockey Summer Camp. Om ni är professionella fyscoacher, så testar ni alltid era nya övningar på er själva först, annars vet ni inte vad ni talar om eller kräver! Nästan alltid innebär detta testande att jag omgående uppdaterar ett antal variabler i passen! Snälla bli inte en skrivbordscoach, det finns så många redan. Kom ihåg, "if you can´t do it, don´t teach it"!

Idag var det "trinte kulle"-passet, dvs. 2-4 (4-6 x 30 meters backsprinter) och "hockey 5:an", dvs. 5 km med återkommande tvåmanna jojosprinter (90, 95, 100 % av max hastighet) var 90 sekund, som skulle testas och optimeras. Det blev svettigt, mkt svettigt! Nästa vecka skall adepterna testa på sina första Trinte kulle och Hockey 5:an pass, lycka till grabbar ;-)!

3 kommentarer:

  1. Hej Johan!
    Jag följde ditt råd och införskaffade "The Metabolic Typing Diet", mycket intressant läsning. Enligt ett första test är jag en mixad typ med starka dragningar till en protein-typ. Jag har under lång tid levt enligt Martin Berkhans periodiska fasta med 16 h fasta, 8 h födofas per dygn. Detta för att komma i bättre form samt att förlägga större delen av mitt kaloriintag efter styrketräning för att på så vis optimera näringsupptaget i musklerna. Min första fråga till dig, tror du att regelbunden periodisk fasta i kombination med en protein/mixad-typ kosthållning kan innebära några negativa effekter? Min andra fråga, då jag tränar intensivt styrketräning/intervallträning och kampsport 4-6 gånger i veckan, vad rekommenderar du, ökat intag av protein, kolhydrater och/eller fett för att optimal återhämtning?
    Tacksam för svar!
    MVH Johannes

    SvaraRadera
  2. Hej Johannes!
    Du får ett lite mer uttömmande svar av två anledningar. Du är en ärlig, snäll och rak själ på jakt efter kunskap och det finns dessutom en mängd individer därute som behöver ta del av mitt svar till dig.
    Kul att du finner mina råd och boktips intressanta, dom kommer inte av en tillfällighet.

    Till dina frågor: Det vanligaste resultatet av en inledande Metabolisk Typning, för en relativt välmående individ med nordeuropeiska gener, är just att man scorar som en mixad/proteintyp. Om du följer råden för din metabioliska typ, kommer du sannolikt att bli alltmer "en s.k. proteintyp", tills du landar på "din" metaboliska typ. Om du har sydeuropeiska gener i blodet kanske du har din ungefärliga inriktning korrekt redan nu, dvs. mixed/protein eller 50-70/30-50 (protein+fett/kolhydrater).

    Fråga 1. Ditt återkommande krav på kroppen att hämta energi och byggmateriel ur sin egen organism (fasta) kommer i en förlängning att innebära att dina energi-, närings- och byggmaterialsdepåer kommer att "sina" samt att din organism "slits" onödigt snabbt pga. stora krav på kompensatorisk verksamhet. Detta kommer förr eller senare att visa sig i form av allt tydligare varningssignaler från dina olika celltyper och organsystem. Trötthet, stelhet, muskelvärk, nedsatt återhämtning, morgonstelhet, huvudvärk, autonoma dysfunktioner, humärsförändringar, oftare, längre och allvarligare övre luftvägsinfektioner m.m.

    Fråga 2. Din träningsdos är inte på något sätt förenlig med återkommande fasta, spec. inte i samband med eller i anslutning till tyngre träningsperioder. Du riskerar permanent överträning, dvs. kronisk katabolism och nedmontering av din egen organisms reserver, strukturer, hormonsystem och styrning.

    För att ge individuella råd rättvisa, behöver jag en mängd information av dig, jag behöver prata om dina vanor, dina tankar och din resa genom livet. Jag behöver undersöka din kropp, testa dig funktionellt både organsystemsmässigt och fysiskt. Läs mer om hur jag går tillväga på vår hemsida http://www.kroppsinvest.se/tjanster.asp. Kolla även på fakta om kost på samma hemsida.
    Du får se nedanstående råd som en kvalificerad gissning, med en antydan av indiviuell inriktning för din person ;-)!

    Råden:
    A. Du bör helt klart dra ner dina fasteperioder till ett par om året och då i samband med att du s.a.s. tränar med mkt låg total volym, intensitet och tempo, vilar mkt, vilar tarmar, rensar mag- tarmkanalen (colon cleansing etc., rejuvenation av tarmflora etc.).

    B. Du bör få i dig tillräckligt med fett kött och fett från animaliska naturliga/ekologiska källor, inkl. inälvsmat (obs! bara från vilda eller ekologiskt naturligt uppfödda och helst närproducerade djur :-)).

    C. Alla huvudmål och mellanmål bör komponeras så nära den fördelning mellan de olika makroämnena som din metaboliska typ för närvarande antyder (det kommer att variera en aning över årstider, dygn, träningsvolym, total stressnivå etc.). Mellanmålen är dock mkt mindre rent volym-/mass-mässigt, så klart!

    D. Din återhämtning bestäms inte bara av näringstillgång, korrekt bränsleblandning och tillräckligt med vätskeintag, du behöver harmonirera med din kropp, ditt hormonsystem och alla andra cykliska förlopp i din kropp. Din fråga gällde dock bara det rent matmässiga.
    Hoppas du kan använda mina råd till att komma ytterligare ett steg eller två i "rätt" riktning och bli ännu bättre på att reagera på din kropps visdom och agera därefter. Hoppas även att ni andra som ville ställa frågan fick matnyttiga svar. Mvh Joakim

    SvaraRadera
  3. Wow, tack för alla råd mannen, tar verkligen till mig detta. Får se om jag kontaktar dig för en grundligare undersökning i framtiden, just nu är det ekonomiska läget (som student) inte lika fett som makrillen på mackan..
    Stort tack återigen!
    MVH Johannes

    SvaraRadera