torsdag 14 maj 2009

Får Rögle BK brottas i bottenskiktet i år?

Kommer ni ihåg vilket elitserielag som ledde serien efter två månader i fjol? -Rögle BK är svaret! -Var det förvånande? -JA, men bara för dem som inte visste vem man hade engagerat som fystränare eller vad och hur mycket tid Rögles spelare hade lagt ned på att bygga fysik från grunden, funktionell styrke- och grenspecifik integreringsträning!

När man för ett tag sedan bytte tränare till Gunnar Persson och sedan planerade för nästa säsong, glömde man helt bort vem som till stora delar låg bakom den fysiska framgången, den långsiktiga periodiseringen/planeringen och utformningen av det fantastiska funktionella gymmet den gångna säsongen, nämligen en av Sveriges bästa fyscoacher Rickard Granqvist! Rögle byter nu helt träningsupplägg (enligt artikel i Helsingborgs Dagblad) och låter nya tränaren plocka med sig sin kompis och brottningskille Johan Carlsson, som genast kör igång med tvåtimmars brottningspass. Citat "Den här brottningsträningen passar perfekt för de krav som ställs i ishockey på elitnivå". Bara att säga lycka till, till Rögle BK´s ettårssatsning! -Hur tänkte man nu? Mer om Rickard Granqvist hittar du på http://www.ptsupport.se/

Glöm det jag skrev i min blogg i april om Funktionell styrketräning, samt Rögle och MoDo Hockey som höstens intressantaste lag, det är bara MoDo kvar.... I år kör vi brottningsträning grabbar, det är ju nästan som hockey, eller? -Lycka till, lite bredare måste man väl tänka, hoppas jag?! Läs aprilbloggen http://jdettner.blogspot.com/2009/04/funktionell-traning-i-elitserien.html

Fråga: När blev brottning likt hockey och när fick brottning samma tempo-, periodiserings-, förflyttnings-, balans-, koordinations- och uthållighetsprofil som ishockey? Vissa "brottningsövningar" är dock utmärkta i uppbyggnadsperioden för en hockeyspelare, det finns riktiga guldkorn här. Jag är bl.a. fys-, styrke- och holistisk coach åt Jimmy Lidberg, men jag tränar absolut inte Jimmy som jag tränar en ishockeyspelare, om ni förstår vad jag menar.

Vi fyscoacher måste akta oss för att låsa oss vid en viss träningsform eller ett fåtal övningar, bara för att vi är bra på just detta. Vi bygger faktiskt inte kroppar för vår egen skull, vi hjälper andra att bygga för sin, prestationens och lagets skull...

Vad jag reagerar mot är den ibland påfallande avsaknaden av helhetssyn hela vägen upp till elitnivån i Sverige, oavsett sport. Vad jag saknar är insikt om hur man bygger fysik från grunden för alla de biomotoriska variabler som är inblandade i sporten samt vilken tidsaspekt man måste bygga in i detta, dvs. den idrott man ämnar träna och tävla i! Jag har vidareutbildat och kompletteringsutbildat ett antal personer ur landets elittränarstab inom de fyra stora sporterna i Sverige, jag har gått på samma kurser som andra, jag blir nästan alltid lika negativt förvånad gällande ovanstående punkter. Rögle BK fyllde just på en bägaren. -Du är värd en bättre arbetsgivare Rickard!

P.S. Jag kan berätta att Mr Sondell var överlycklig att hamna i ett lag med "riktig funktionell styrketräning"! Som ni säkert vet, gick Sondell från Rögle till MoDo i veckan. Kred till dig Rickard!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar