tisdag 5 maj 2009

JAP får sämsta betyget i hela Sverige!

Nu är väl botten ändå nådd?! Läste i BLT om undersökningen som visade att sämst företagsklimat i hela Sverige har vi i Ronneby Kommun! Enligt senaste undersökningen utförd av organisationen Svenskt Näringsliv kommer Ronneby kommun på 290:e plats av 290 kommuner, LYSANDE kommunalrådsinsats Jan-Anders Palmqvist m.fl.! Förra året hamnade vi på 277:e plats, men det gick ju förstås att försämra ytterligare 13 placeringar! Klart sämst i klassen!

Citat från BLT idag "-Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva det här under min tid som regionchef, säger Carina Centrén, regionchef på Svenskt Näringsliv. -Resultatet handlar inte om lågkonjunkturen, anser Carina Brådby som är ansvarig för undersökningen. Det handlar om vilket mod och vilken kreativitetpolitikerna och tjämnstemännen i kommunen har".

Med lite självinsikt och distans till detta föga imponerande resultat, borde JAPen, NITen och hela svansen, plocka sig själva ur skolan (om jag får skämta till det lite) och överlåta sina uppdrag på människor som innehar visioner, kunskap, kommunikativ ådra och genomförandekraft att slussa denna vackra kommun uppåt i tabellen. Dvs. öka kommunkassans intäkter via välmående företag som florerar i ett betydligt mera professionellt klimat!

Så här försvarar sig JAP, ett lysande exempel på bunkermentalitet, okunskap och visionslöshet! "Bottenplaceringen föranleder inga direkta åtgärder, säger Ronnebys kommunalråd Jan-Anders Palmqvist (s)!"... I artikeln ”Vi står fast förankrade på botten av ett träsk” BLT Ronneysidan, fyller JAP på med visdomsord. "–Vi kom ju på 290:e plats av 290 möjliga, så jag förstår att de som jobbar med näringslivsfrågor känner sig missmodiga. Men jag kan bara säga att de gör ett bra jobb, säger kommunalrådet JanAnders Palmqvist." Nu önskar han en bättre dialog med företagen: "–Det som slog igenom i den här undersökningen är den negativa attityden som finns hos en alltför stor del av företagarna i Ronneby, säger han."

Fråga: -Har denne man någonsin gjort något fel eller utfört någon mindre bra handling? Inte enligt honom själv, det är ju företagarnas inställning som ger hans arbete dåligt betyg, -lysande retorik! Är det inte tvärtom, karln har aldrig någonsin satt in några åtgärder eller lanserat några framtidstörstande och hållbara visioner som substantiellt givit Ronneby ett bättre företagsklimat!? Lysande JAP, stå på dig snart har du lyckats med bedriften att ge katabola (nedbrytande) processer ett ansikte i företags- och kommunalpolitiksvärlden.

Kom dock ihåg att JAP står inte ensam för alla dumheterna men han har stått för många av dem och är högsta ansvarige för de andra, oavsett vilka han tagit besluten med.

Läs min tidigare bloggsammanfattning av de lysande projekten under JAP:ens tid vid rodret! Inte annat än ett haveri! Fram för en professionellare dialog, kompetens på skutorna (inte bara kommunhuset, alla behöver med jämna mellanrum fråga sig följande: brinner jag tillräckligt för det jag gör? Har jag vad som krävs för att slussa detta projekt mot framgång?), visioner förankrade i båda läger och utnyttjande av det som faktiskt är unikt för vår stad och omgivning. Detta kan vara en god start, för sämre kan det väl inte bli innan vi reagerar, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar