fredag 2 oktober 2009

Bortamatch! -Vad skall vi äta?


Var en riktig idrottsman eller kvinna och stanna i bussen nästa gång den lägger till utanför Mc Donalds, STANNA I BUSSEN eller kliv ut och sätt dig på en parkbänk i en skogsglänta!


Sluta sluka alla dessa ostmackor, "pizzaslicar" och pastasallader... Prova med en riktig macka för en riktig Nordbo! Köttfärslimpa a la Dettner innehåller allt du behöver för din metaboliska typ, dvs. proteintyp. Ca 70 % av energin och näringen från ekologiskt kött och fett samt ca 30 % av energin från kolhydrater (rotsaker och grönsaker). Toppa gärna med hemlagade rårörda lingon och en SMÖRklick om du firar en seger eller bra målskytte!

Se länken för mitt Köttfärslimperecept som jag levererade för ett tag sedan på denna blogg, http://jdettner.blogspot.com/2009/09/hur-svart-kan-det-va-som-personlig.html

2 kommentarer:

  1. tjena Joakim!

    Jag är väldigt intresserad i hälsa och har därför lite frågor.
    1. vi nordbor ska inte snabba kolhydrater som pasta, ris, potatis för att det omvandlas till socker, vad är det för farligt med socker?
    2. hur påverkar vaccinationer mot exempelvis svininfluensan kroppen?
    3. Dessa lager med vaccinering som jag antar finns kvar i Sverige från fågelinfluensan, kan de användas nu igen mot svininfluensan?

    keep up the good work!!
    Ludvig

    SvaraRadera
  2. Tjena Ludvig!
    Har egentligen inte tid att svara, men förstod att du är ung och i behov av information. Jag ger dig ett svar, inte att förväxla med det enda svaret...
    1. Man skulle kunna skriva en bok om vad som är farligt med för upprepat intag av socker (tänk på att alla kolhydrater bröd, pasta, flingor, potatis, ris, godis, kakor, pizzabottnar m.m. bryts ner till olika sockerarter, vilket innebär att dessa också räknas som och påverkar din organism som socker, med olika fördröjning givetvis eftersom de har olika glykemisk belastningspotential).

    För att göra ett intrikat och mycket invecklat hormonellt händelseförlopp extremt förenklat: Ett för frikostigt intag av socker (högt glykemiskt index) höjer ditt blodsocker snabbt (blodglukosnivå), vilket innebär att din bukspottskörtel får order om att tillverka en snabb och stor laddning av insulin (dvs. önskan om att sänka blodglukosvärdet mha hormonet insulin som är nyckeln för att lagra in socker i cellerna) för att forsla bort blodsocker från blodbanan till dina celler. När alla behövande celler av olika slag fått det "socker" dom behöver och det fortfarande finns "för mycket" kvar i blodbanan, lagras resten in som extra fett i dina fettceller (dvs. dina fettceller ökar i volym, din fettväv blir större, du blir fetare och går upp i vikt). Efter att insulinpåslaget ofta ha forslat bort lite för mycket socker från blodbanan, blir du extremt sötsugen och så börjar du knapra mackor, godis, bakelser igen, detta ger ett nytt stort insulinpåslag osv. berg och dalbanan är igång. Du upplever detta som ständiga pigghets-/upprymdhets- kontra trötthets-/ilske-/koncentrations-/sockersugssvängningar!
    Det finns forskning som visat att socker är lika beroendeframkallande som heroin (läs "Molecules of emotion" av Candace B. Pert, forskaren bakom upptäckten av vad serotonin gör i vår hjärna och våra moderna SSRI-preparat, dvs. depressionspiller)
    Att ständigt inducera höga insulinnivåer i din blodbana via allt för sockerhaltig kost, är mkt jobbigt för din kropp, nedbrytande för dina kärl, dina cellfunktioner och din hela organism.
    Ett högt kolhydratintag (dvs. sockerintag) är inte bara kopplet till fetma (vilket bara är resultatet av överskottsinlagring, höga stresshormonnivåer och en överbelastad avgiftningsfunktion)det är dessutom kopplat till en lång rad av våra vällevnadssjukdomar (som egentligen borde heta fellevnadssjukdomar, eftersom de flesta har våra kost och livsstilsval som orsakskomplex). Du som är ung borde läsa på mera i boken "Dangerous grains" http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?rewrite=no&FAST=grains+dangerous&PRODUCT_GROUP=&x=22&y=17 eller någon av Bitten Jonssons böcker om hur "socker" påverkar våra celler och vår hälsa negativt.

    2. Googla på "svininfluensan", "nyttan av vacciner" och "bivekningar av vacciner" eller läs på i böcker om vacciner, vaccinationer och vaccintillverkning. bilda dig sedan en egen uppfattning ihop med vanligt bondförnuft. Var beredd på att många vaccinförespråkare blir arga och blockerade om man tänker själv och ställer frågor som kan vara jobbiga att svara på... Hur Svininfluensvaccinerna påverkar oss vet vi ju inte eftersom de inte är testade och långtidsutvärderade, de blev ju precis färdiga eller hur?! Du kan dock läsa på om vad tidigare och pågående vaccinationsprogram har för biverkningar.

    3. De lager som finns kommer kreativa hjärnor (läs affärsmässiga förtecken) att se till att få ut på marknaden på ett eller annat sätt. Vad gör man när man vill ha stora lager av osålda krigsmateriel, vilka man vill ha köpare till?... Just det!

    SvaraRadera