tisdag 27 oktober 2009

Fastnade hos Piketpolisen i Skåne!

Föreläste under hela måndagen någonstans under ett stort hus i Malmö, om kost, optimalt ätande för både hälsa och maximal träningseffekt samt hur en piketpolis borde bygga upp sin kropp i förhållande till hans eller hennes kravspecifikation! Det var så vitt jag förstod det, full uppslutning! Intresset var mycket stort, en del blev chockade över det nya uppvaknandet, andra fick vatten på sin kvarn och några var på sin vakt. Allt löste sig mycket smidigt, alla var mycket intresserade, ingen verkade vilja gå hem och jag körde över med ett par timmar...

Piketsyrkan samlade i kampsports- och närstridsrummet, vilken var en av tre avdelningar i deras relativt välutrustade gym. Generellt sett verkar vi ha vältränade och kompetenta piketpoliser som skall gripa in när det krisar till sig, men jag tror nog jag initierade en hel del optimeringsarbete framöver... Jag såg dessutom ett lovande projekt, där man vill implementera mer kvinnor till denna specialenhet. Om man är kvinna och verkligen vill jobba i en stenhård miljö, med extrema fysiska krav och med maximal stressreaktion (när det verkligen gäller) måste man verkligen utnyttja all list för att bygga upp sin kropp på rätt sätt, i rätt ordning och med en långsiktig plan. 12 rep är enkelt, 6 rep med full utrustning är ännu enklare, bara att lägga upp träningsprogrammet som skall föra er dit och till övriga delmål. Ni fixar det om ni vill, ät rätt, glöm brödet, kör hårt... Glöm bara inte bort att ni skall vara den kvinnliga varianten av de djur och beteenden jag räknade upp som piketpolisens kravspecifikation, det kan ta udden av en hel del skarpa situationer.

Jag gick igenom hur man skall bygga upp inre bålstailitet, stabilisera bäcken, avlasta ländryggar, knän och axlar, fixa yrkesspecifik flexibilitet, bygga vidare med tuffa integrerade bålstabiliserande övningar och slutligen basala och yrkesspecifika tunga ben-bål och arm-bål-övningar såsom exempelvis frontbenböj, sneda marklyft och Dragon walk eller räckhäv med multipla grepp och kroppspositioner, enhandspress i kabel och dips...

Hantelpress med kombinerad rotation samt stabilitets- och balansutmaning i tre plan, lite annat en den klassiska "bryta axelleden över en bänkkant i Smithmaskin-bänkpressen"! Något att bygga vidare med efter att man byggt upp sig med två hantlar genom både hypertrofi- (8-12 rep zonen) och maxstyrkefas (2-6 rep zonen)! Dock fortfarande en s.k. övergångsövning innan man reser sig upp och utvecklar en kombinerad pressrörelse på två ben utan stöd, exempelvis i kabelmaskinen.
Idag tisdag skall jag vidare om kraftutveckling vid styrke- och powerträning och lära mer om watt och newton på fysexperten i Malmö. Har precis slaggat över hos min kära kollega Stellan, hans sambo Sofie och deras grymma avkomma Hjalle!

2 kommentarer:

  1. Gud vad kul Joakim!! :)
    Antar att det var många ?? kring det Du berättade, hur tog dom kostläran som Du förespåkar?
    Hoppas få höra/läsa mera om detta framgent!

    SvaraRadera
  2. Det gick mycket bra, många var en aning tagna på sängen angående kosten, det var uppenbart! Intresset kring det jag ville förmedla både gällande den träning en piketpolis borde/bör utsätta sin kropp för och hur vi borde kombinera detta med långt bättre kost och livsstilsval än vad som förespråkas från statligt håll, var enormt! Vi kommer att ha ännu bättre tränade piketpoliser i framtiden, bra ville helt uppenbart bli mycket bättre om jag säger så! Mkt trevlig upplevelse för både parter tror jag bestämt!

    SvaraRadera