onsdag 28 oktober 2009

Watt, Newton, millisekund och Muscle Lab!

Kenneth Riggberger gav en lektion i hur man kan använda Muscle Lab under min vistelse på Malmö Idrottsakademi (MIA)! Muscle Lab är ett test-, data- och utvärderingssystem för kraft, effekt, tid och hastighetsmätning av rörelser! Mest testrutin besitter man på två- och enbensböjningar! Det var min vän och kollega Stellan Kjellander som initierade mitt besök på sin arbetsplats (MIA). Stellan är allas vår urstarke, slägg- och myskille som ni kan läsa mera om på www.fysexperten.se!

Daniel Persson, en grym kortdistanssprinter med världsklassresultat upp till 30 meter, testade sina effektvärden denna dag! Daniel låg strax under världselit, på både två och ett ben! Jag kunde i vanlig ordning inte undvika att hjälpa till lite med evalueringen av skiftande effektvärden... Det kan bära långt om jag bedömde saken rätt och det sker lite förändringar...
Jag lade själv in mig för testning i akt och mening att kombinera inlärning av testsystemet och samtidigt få värden att förbättra (jag kör alltid mig själv som brutalt försöksoffer när jag lär mig nya saker) för min egen utveckling! På bilden laddar jag energi inför ett enbenshopp, det lät en del i rummet kan jag meddela!
  1. Första testet. Två ben med 20, 40, 75 och 115 kilo. Testade max effekt på 3-5 rep både koncentriskt och excentriskt. Jag hade hyfsat bra värden, sade Riggberger, dock en bra bit under de bästa bandyspelarna i Sverige. -Vilken överraskning!, som om man inte visste det redan, det bara blåser till när vi möter vissa spelare! Men nu är jag dem på spåren!
  2. Nästa test var max antal klarade rep i rad med > 90 % av max effektutveckling! Det var nu jag fick reda på att jag behöver konvertera ännu mer av min långsamstyrka till snabbstyrka, dvs. effekt per tidsenhet!!!
  3. Jag fixade nämligen 32 blixtsnabba rep på 115 kilo (inte djupa, vändning vid 90 grader i knäled), vilket föranledde följande ungefärliga kommentar från Riggberger! "-det var som fan, det var extremt många rep på den belastningen, du är riktigt stark men behöver nog inte köra så mycket uthållighetstyrka, syssla bara med maxstyrka i explosiva tempon framöver...!" Inga protester från min sida.
  4. Nästa test. På ett ben hade jag jämna men för låga effektvärden för de riktigt snabba accelerationer och hastigheter jag är ute efter i bandy. Både tid till uppnådd maxhastighet, maxeffekt och maxhastighet i rörelsen var för dåliga för att matcha Svenk bandyelit!

Besöket gav mig "grymma" siffror på det jag redan visste, jag är bara hyfsat snabb, funktionellt utvecklad och långsamt väldigt stark för min kroppsvikt (kallas relativ styrka)! Nu skall jag göra ännu mer åt dessa luckor i min fysik. Det blir ett intressant projekt under vintermånaderna att köra hypersnabb maxstyrketräning och sedan kontrollera hastighetsökningen på isen, se upp!

Jag fick dessutom ännu bättre insikt i hur viktigt det är för kraftutvecklingen att korrekt använda sig av den excentriska fasen (snabbare) för att ladda mer kraft/effekt till den koncentriska, dvs. den del av rörelsen som oftast skall förflytta mig! Blir till att att implementera snabbare excentriska tempon i mina grenspecifika program framöver...

Lärdom 1: Lär av dem som brinner, åk dit med öppet sinne, lyssna på vad som sägs, evaluera efteråt annars hör du inte VAD dom egentligen säger utan vad du bedömer att dom säger!

Lärdom 2: Hur mycket du än vet kan vem som helst lära dig lite till och ju mer du vet, ju mer kan du lära av andra!

Sluta aldrig att lyssna, lära och vidareutveckla, för då är risken att man torkar igen och inte har någon kraft, effekt eller tid kvar...

1 kommentar: