torsdag 29 oktober 2009

Stock på älg!

Veckan rullar på i rasande fart, verkar vara en "pandemi" i axelbesvär just nu på kliniken, jag tror nästan jag hakat upp mig ibland, när jag berättar om hur man stabiliserar, bygger upp och programmerar om funktionen i en skadad/ofunktionell/övertränad/ensidigt överansträngd axelled! Snälla universum ge mig lite härliga knäledsfall igen... Idag skall ni få ett efterlängtat recept på hur man gör RIKTIG buljong, men först...

Vill jag än en gång tacka Ola F. på Piketpolisen i Malmö för ditt engagemang och framsynta initiativ att förstärka poliskåren ytterligare ett par snäpp. Känns hedersamt att få möjlighet att påverka denna strävan i rätt riktning.
Vill även tacka Kenneth Riggberger (och Stellan Kjellander) på Malmö IdrottsAkademi för ditt tålmodiga arbete att informera om dina erfarenheter kring effektmätning och träningsprinciper!

Som en del av er redan noterat har undertecknad fått önskemål om att fullfölja en tidigare blogg där jag kokade buljong på älg och mitt i allt var tvungen att dra på annat uppdrag! Här är receptet på din bästa naturmedicin (Swanis m.fl.):

Dettners Stock (Viltbuljong)

Ni behöver,
En 16 liters rostfri gryta
4-6 kilo "slaktrester", dvs. rörben, knäleder m.fl. (hela), kotkroppar, ryggbitar och revben med och utan kött kvar.
ca 8 liter vatten
½-1 dl vinäger
3 stora lökar, mkt grovt hackade
3 stora morötter, mkt grovt hackade
3 selerristavar eller en purjolök, grovt hackade
1 näve färsk timjan
1 tsk torkade krossade grönpepparkorn
1 näve persilja
1 nypa havssalt

Gör så här:
  1. Grilla alla köttiga bendelar (de med mest kött på, ofta ryggbitar) på ca 160 grader i ugnen i ca 35-45 minuter. Ha en djup plåt under grillgallret för att samla upp köttsafterna.

  2. Lägg resterande bitar i kallt vatten i 16 l grytan ihop med ½-1 dl ekologisk vitvinsvinäger. Dvs. alla rena benbitar, rörben (sågade i kortare bitar ca 5-10 cm) och alla leder (helst intakta, dvs. inte snittade så att ledvätskan sipprat ut).

  3. När de köttiga bitarna har blivit bruna, placerar du även dessa i grytan, tillsammans med köttsafterna från plåten under gallret (du löser upp dessa till hälften fastgrillade köttsafterna med lite varmt vatten och en stålvisp) och alla resterande ingedienser, utom persiljan.

  4. Först nu sätter du på värmen under grytan, låter det koka upp, sänker värmen och skedar av allt smutsigt skum som kommer upp till ytan (släng detta). Därefter låter du grytan sjuda i 1-2½ dygn, beroende på hur mycket du vill sjuda ner vätskemängden (dvs. hur stark du vill buljongen skall bli). Det blir en del vändor till spisen för att sätta på den, när den automatiska avstängningen slår av efter ett antal timmar...

  5. När du är nöjd och allt kött har separerat från benen, rörbenen är tomma på benmärg etc., tar du ur alla ben, silar resten genom ett durkslag ner i ytterligare en gryta, lägger i persiljan, låter det sjuda i 10 minuter och toppar av med en nypa havssalt.

  6. Efter det silar du buljongen ytterligare en gång genom en finare sil till en eller två bunkar, ställer dessa i kyla i några timmar, tills det bildas ett "ljust lock" på toppen av en geléartad brun massa. Ta bort detta lock med en stekspade och ge till husdjuren.

  7. Nu är din buljong färdig för användning eller infrysning i små tunna fryslådor, max 1½-2 cm tjocka (annars är det lite tungt att få igenom kockkniven när du skall använda/skära en bit till grytan).

Lycka till med er nya naturmedicinska uppgift, bli sedan inte förvånade varför "riktiga" kockar alltid har så goda grytor och såser!

6 kommentarer:

  1. åå, jag trodde ett tag att du skulle skriva nåt om axelleden... Sitter och deppar för att jag inte kan prestera som vanligt. :-(


    Har du nån i Stockholmstrakten du kan rekommendera? Om du nu inte vill skriva häri vill säga.

    SvaraRadera
  2. (glömde att säga att jag förmodligen gått för hårt på med Kettlebellen)

    SvaraRadera
  3. Tur att mormor gör världens bästa buljong.. bara att hämta i en kastrull!! :)
    Görs på många oxsvansar etc. :)

    SvaraRadera
  4. Daniel!
    Jag kan skriva en hel del om axelleden, men det är inte säkert att det hjälper dig. Det måste till en visuell, manuell och funktionell undersökning, som du säkert redan vet, för att man skall kunna hjälpa på ett professionellt sätt.

    Om du är skadad i axelleden - rekommenderar jag varmt mina vänner Peter Lundgren Leg.naprapat eller Christer Söderberg Leg.naprapat. Dom kan manuell medicin och träning som en integrerad verklighet på sina fem.

    Om du bara vill ha ett grymt rehabiliteringsprogram - rekommenderar jag Fredrik Sjölander Lic.MKFT, han har både assisterat mig och gått på privata vidareutbildningar hos mig och lärt både det ena och det andra!

    Googla på dem, jag har inte deras nummer tillgängliga just nu!

    SvaraRadera
  5. TACK för receptet! Den som väntar på något gott...
    Jag gjorde egen buljong för några år sedan, ungefär så här, men sen fick jag gasspis efter en flytt och det blev knepigt att låta något stå på låg värme då, det kokade lite för hårt.
    Det där med grillningen före var dock nyhet för mig, intressant!
    Nu ska jag bara ta en taxi ut i skogen utanför Malmö och brotta ner en älg någonstans.. :-)

    SvaraRadera
  6. Om du får problem med tekniken eller kommer i underläge, använd en älgstudsare det brukar funka ;-)!

    SvaraRadera