söndag 10 januari 2010

Är du köpt eller?

Ibland kan en tecknad film, en träffande liknelse och lite humor, få även de som inte orkar att lyssna, dvs. 90 % av västvärldens befolkning, att lyssna, tänka efter och så småningom förstå...! Förstå, på vilket sätt de är s.k. välinformerade konsumenter, dvs. någon som tar s.k. "kloka beslut" itifrån en faktabas som någon vill att du skall tro på, för att du med flera skall utveckla en viss tro/inställning och därmed en visst köp- och/eller åsiktsinriktning!

Se filmen om staden "Allopath" vars invånare bollas mellan olika ekonomiska intressen med hjälp av vetenskapligt tvivelaktiga sambandsförklaringar och medveten indoktrinering för att boosta en viss tro, skapa ett behov, dissa alternativa sambandsförklaringar och därmed skapa en marknad/avsättning för en viss produkt och/eller tjänst oavsett konsekvenserna!

Typ "koletol" är farligt för dina kärl och ditt hjärta, "Desel" är bra för ditt hjärta och sänker ditt "koletol", "Desel" för ditt hjärtas skull! (ni förstår nog även om jag bytt någon bokstav här och där, en kombination av extremt välindoktrinerad kom ihåg mig- och köp mig-reklam)

Man undanhåller därmed att informera om att långvarig, systematiskt återkommande och/eller kronisk stressreaktion pga en mångfald olika stressorer, resulterar i hormonella, neuromuskulära, immunologiska och patologiska disharmonier såsom vävnadsförändringar och histokemiska förändringar på insidan av bl.a. våra blodkärl vilket i sin tur resulterar i en konstant ret-/reparationsprocess (kolesterol ingår utöver uppdraget som primärt byggmaterial för våra hormoner även som primärt byggnadsmaterial/stabiliserare i cellväggarna) på insidan av våra blodkärl, vilket i sin tur leder till att en mängd olika celltyper/molekyler, inkl. kolesterol, "fastnar" på dess insida och i olika omfattning ligger bakom uttryck som "plackbildning", "proppar", "ateroskleros" m.m. Istället förenklar man, selekterar information och skapar en sanning som du och jag lätt kommer ihåg, vilket gör att man tar s.k. "rätt beslut" (eller är en informerad konsument som industrin uttrycker det) när man väljer vad man skall bre på mackan eller ha i såsen. Ingen vill väl bre på något som är "dåligt" för hjärtat. Vilket "bra" för hjärtat betyder, på indirekt marknadsföringsspråk! Man plockar med andra ord ut en sekvens i ett händelseförlopp, gör detta till en sanning som beskriver hela förloppet och skapar en produkt som man påstår bryter denna process (man får lägre Kolesterolvärde i blodet om man äter ett visst s.k. märke av bredbart ämne), men är det verkligen det som betyder något, när man tittar på helheten bakom stressorer, stressreaktioner, immunologiska reaktioner, vävnadsregenerering och organfunktioner? Är det inte det bakomliggande orsakskomplexet till varför jag överhuvudtaget har retade och/eller inflammationsreagerande tarmslemhinnor/väggar, som borde analyseras?

Eller är svaret på den frågan för jobbig för en "välinformerad konsument" som lärt sig att problem och "sjukdomar" botas med piller, sprutor och nya funktionella livsmedelsprodukter!? Det är som bekant mycket enklare att hoppas på att "Decel" skall lösa allt och göra så att jag kan fortsätta mitt ohälsoskapande leverne, än att inse att man nog behöver äta lite mindre socker, spanmål, processerad mat, öl, sprit, bröd, kakor, bullar, kemiska tillsatser och mikrad färdigmat!

Kom ihåg att det bara var en 5-10 år sedan man fick gå till de farliga, outbildade och ovetenskapliga kotknackarna, PÅ EGEN RISK! Idag är det lite annorlunda, nu rensar vi operationsköer, ger både pre- och postoperativ uppbyggnadsträning, hjälper människor att förändra kost- och livsstilsvanor och vända ohälsoprocesser samt coachar nybörjare till elitidrottare med helhetslösningar för att bygga BÅDE hälsa och extrema idrottskroppar/resultat. Konstigt hur samma kunskap/erfarenhet/tjänst kan benämnas så olika under så kort tidsram, kanske kan man se på saker utifrån olika faktagrunder och dra helt olika slutsatser utan att för den sakens skull mena något illa, utan bara väl?!

3 kommentarer:

  1. Du skriver om mycket otrevliga förhållanden. De kommer att fortsätt länge än!

    Det har hänt mycket de sista 20 åren, inte bara inom kostområdet. Det största är Internet med lättillgänglig kunskap. Det innebär att styrning av hela befolkningar blir svårare att genomföra. Vi hoppas på att uppvaknande ska fortsätta.

    Inom just kostsektorn har vi fortfarande möjlighet att genom våra val av inköp styra utbudet. Men, som sagt, det avgörande är att folket skaffar sig kunskaper. Den som vet blir bångstyrig för maktgalningarna, var dessa än finns - inom vetenskapen, poliken, religionerna etc.

    Flockmentalitet, bekvämlighet och desorientering är det bästa utgångsläget att skaffa makt. Personligen har jag en rädsla för att Internetservrarna ska påverkas eller stängas av dem som har pengarna. Här finns lätt en möjlighet att kväva kunskapsinhämtandet....

    Mvh
    Rolf Aronsson

    SvaraRadera
  2. Instämmer till fullo - både med krönikören och föregående kommentator.
    Intressant artikel i SDS igår om en ny film om amerikanska matindustrin, "Food Inc":

    http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/film/article618719/Filmen-som-avslojar-maten.html

    Tydligen börjar det röra sig lite även over there..

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara risk för selektering via internetservrar, i kriget mellan olika ekonomiska intressen skyr man inga medel! Det enda man kan göra är att leda genom att vara det man säger.
    När du gjort mål tillräckligt många gånger kopierar andra din teknik oavsett om den är baktalad eller omtalad...
    Har fått rådet att se Food Inc. av ett flertal läsare, skall nu ta mig tid att se den.

    SvaraRadera