måndag 25 januari 2010

Ronneby BK satsar på Jocke Dettner!

Undertecknad bevistade ikväll Ronneby BK´s A-lagsträning. Jag kommer att hålla i RBK´s fysträning på måndagarna fram till vårkanten, det kan vi släppa nu. Engagemanget är ett professionellt samarbete, dvs. vi har alla en långsiktig syn och inställning till detta projekt. Meningen är nämligen att det sakta men säkert skall växa en träningsstruktur, effekt och kunskapsnivå ur detta samarbete som hjälper RBK att realisera sina framtida klubb- och olika representationslagsdrömmar. Att bara träna ett lag en gång i veckan och önska stordåd är som bekant inte rimligt, detta är dock bara början. Det kommer mera, mycket mera...

Framgång kommer sällan av en tillfällighet, framgång ser enkel ut först när man är där. Det är resan dit som är bedriften, den resan alla coola RBK killar verkade vilja hoppa på ikväll. Man skall göra det man är bra på. Det viktiga är att låta bra fotbollstränare vara just bra fotbollstränare och låta fystränare syssla med sådant fystränare är bra på. Som fotbollstränare vill man att allt skall finnas där i början av april, dvs. flexibla, stabila, starka, snabba, stryktåliga och välmående kroppar som bara kommer träning efter träning, kan träna extrapass, återhämtar sig oförskämt snabbt och kan utföra allt lite snabbare, lite tuffare, lite oftare. Holm & Co. verkade faktist glada att jag stormade in, hoppas jag kan uppfylla deras förväntningar. Klart jag kan. Denna säsong blir en försmak av vad jag kan hjälpa till med, inför nästa drar vi på hela trerättersmenyn!

Det blir nog en del förändringar av allt från övningar, inställning, intensitet och nödvändig kompletterande egenträning redan nu kan jag meddela, men också en del bra övningar och upplägg som kvarstår samt andra som får en rejäl putsning ;-)! Ni som följer sport i Blekinge bör hålla ett öga på vad som händer med RBK de närmaste åren, det kan gå ganska bra om jag får detta gänget att tända på iden. Inget fixar sig dock om man inte lägger manken till, jag är bara en coach, arbetet gör den enskilda spelaren alldeles själv. Problemet i dagens fysträning är att få vet VAD, VARFÖR, NÄR, HUR, HUR MYCKET och I VILKEN ORDNING man bygger fysik för just sin idrott. Jag kan nog bidraga en del där.

Redan på måndag är det testdag på Kroppsinvest för alla A-lagsspelare. Då skall vi ta reda på vad basvärdena är för allt från grenspecifik flexibilitet och styrka till power och högintensiv uthållighet. Samma kväll drar jag sedan igång med introduktionen för deras första fyra måndagar av specialdesignad cirkelträning för ett RBK med ambitioner, -tack för det! Jag brinner, gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar