söndag 14 februari 2010

Bandy, STAC, sant och falskt!

Sista hemmamatchen för FBK, blev tyvärr en förlust! Organisatorisk ovana blandat med riktigt bra spel under flera 5-10 minutersperioder, lite för många missade lägen (bl.a. av undertecknad) vid ställningen 3-3, några felbedöningar och tafatta insatser i försvarsspelet, ledde till att BK Bore kunde gå ifrån i slutet av matchen. 3-8 slutade det hela.

Funderar en del över visir eller galler framöver efter att ha fått en stenhård boll rakt i ansiktet (i ytterkanten av vänster öga, som tur var en benträff och inte in i ögonhålan). Jag tappade synen i ca 5-6 sekunder (sannolikt en synnervschock), det var jobbiga sekunder med många tankar, sedan blev jag klar över att det inte träffat mitt i prick. Har man klarat sig i 44 år så kanske man skall greja ett "fegisskydd" för fejan, de sista säsongerna. Vi  får se hur det utvecklar sig. Kanke lägger in en avskräckande bild framöver, ser redan ut som en skräckfilmssminkning i ansiktet. Hoppas jag inte skrämmer mina klienter under morgondagen...

OS har dragit igång... Ärligt talat, jag är helt i avsaknad av OS känsla, dvs. nervös och inläst på när olika grenar går av stapeln. Känns lite som att det ligger en trött, blöt och tung känsla över hela OS. Hur tänker man när man lägger ett vinter-OS i en västkuststad i Nordamerika med en medeltemperatur i februari på 2 + grader? Hoppas det vänder, jag älskar ju dedikerade idrottare som lagt ner allt som går på att prestera och våga lyckas. MIn dröm är att se Sverige spela ut Ryssarna och "powra" ner Kanadensarna i finalen. Tror inte Kevin Adam och jag skall se den finalen tillsammans...

Hört att vårt storprojekt AB Scandinavian Top Athletic Center [AB STAC] skapat en mängd olika rykten både vad gäller lokal, klienter, inriktning, träningsupplägg och idrottsforskning. Jag kan meddela att de flesta ryktena är sanna.

Sant- att undertecknad skapar ett eget laboratorie [Dettners Labb] för grenspecifika hållnings-, rörelse-, styrke-, power- och poweruthållighetstester. Inte bara kalla det för grenspecifika tester (såsom man gör på det statsfinansierade idrottscentret m.fl.), utan verkligen anpassa och skapa tester som mäter det man vill och bör mäta på ett relevant och repeterbart sätt (s.k. validitets-, sensibilitets- och reliabilitetstestade test- och mätverktyg), för att kunna mäta förändring och utvärdera olika uppbyggnadsträningsmål samt grenspecifika effektmål. Kom ihåg att fyra år av min utbildningstid spenderades som doktorand och forskarstuderande på idrottsmedicinska avdelningen/belastningsskadecentrum på Umeå Universitet. Jag har viss nytta av denna tid "innanför murarna" när jag nu tar mitt testande till en klart mer omfattande, riktad och systematisk nivå baserad på egen erfarenhetskunskap (17 år i branchen), andras råd, min forskarutbildning och mina unika tester och utvärderingsverktyg.

Sant- att vi redan jobbar med nationell och internationell elit inom sprint, brottning, golf, ishockey, fotboll, längdskidåkning (sprint), triatlon, långdistanslöpning, orientering m.m. Dvs. vi behöver inte ragga klienter från scratch. Det är ännu trevligare än så, det rings rätt bra och undras om hur man kan komma åt ett samarbete från både ensamidrottare och flertalet lag, föreningar och förbund från hela vårt avlånga land!

Sant- att vi kommer att erbjuda ett antal nordiska elitcoacher avtal att använda våra lokaler, vår expertis och våra helhetsupplägg för professionell uppbyggnadsträning för sina adepter på STAC, året om i både vinter- och sommaridrotter! Redan nu kan det dock vara inspirerande och roligt att vara medlem på STAC. Ett axplock av våra egna adepeter och en kommande, nedan. Tänk att köra benböj bredvid en Brottarmatta där Jimmy Lidberg (96 kg klassen) sparrar mot tungviktare (120 kg klassen) under sin uppbyggnadsperiod, sätta sig ner och vila mellan två set och se Daniel Persson (6.65 på 60 meter) slå svenskt rekord på 30 meter sprint, se Emilia Eliasson (SM-guld Skidsprint) smascha medicinbollar i rekordfart i kastväggen eller se ett rekordförsök av Sveriges starkaste junior i ryck. Tänk vilka adepter de andra coacherna kommer att dra in på STAC... Häftigt ;-)!

Falskt- Vi har ingen ambition att lägga ner Kroppsinvest Institute, det kommer at förbli No 1 när det gäller enskilda helhetskonsultationer samt naprapatbehandlingar. Dvs. expertstället för manuella behandlingar (Leg. naprapater, Dipl. massör) för alla era vardagsåkommor. Det kommer att fortsätta vara en av nordens bästa idrottsskade- och rehabiliteringskliniker! Och vi kommer att ha viss personlig träning kvar, kallad PT på Kroppsinvest! Så alla ni som lurats at tro att Kroppsinvest skulle läggas ner eller gå upp i STAC, det är osant, fel och inte med verkligheten överensstämmande!!! För att understryka detta, kan jag meddela att vi för bara två veckor sedan skaffade ytterligare en medarbetare, nämligen Marie Erdin, en grymt duktig massör! Boka gärna hennes tjänster på samma telefonnummer som oss andra naprapater 0457-14500.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar