lördag 27 februari 2010

KRIF Hockey skräller i Malmö!

Jag träffade en lycklig klient idag, nämligen Patrik Serwanga, på Cafe & Matsalar när jag tog min lördagsespresso (utan chokladkaka numera). Han har lyckats frigöra tid på jobbet (personlig assistent) för Krifs alla viktiga slutspelsträningar och såg mycket fram emot sin roll i laget inför mötet mot Limhamn Limeburners på söndag.

Det var ett antal veckor sedan jag såg Mr P så glad, laddad och "påtänd" inför en match, blev nästan lite nervös när han spände dom mörka ögonen i mig och förkunnande att han var grymt nöjd med chansen att prestera i en "ny" konstellation. Jag tror den femman kommer att låta tala om sig imorgon, både framåt och bakåt. Hur Mr Kluft och Mr Sjöström tränat och formerat manskapen inför Limhamnsmatchen avslöjar jag dock inte. Jag kan dock säga att jag tror stort på idén och fick mycket bra vibbar av det korta samtalet med P.S.

Jag sticker ut hakan, -KRIF Hockey vinner mot Limhamn Limeburners på söndag! Om... Krifarna bestämmer sig OCH är beredda att göra vad som krävs för att vinna, nämligen
  • Ta alla jobb och göra dem resolut, dvs. som om det var sista bytet och den mest avgörande insatsen!
  • Prioritera rätt sida puck och puckförare vid defensiva uppdrag och spelvändningar!
  • Göra mittzon trång och styra ut mot sargen när Limhamns snabba och enkla uppspel drar igång!
  • Använda kropp vid offensiva blå och i mittzon när läge ges, för att få dem att tänka istället för att gå på reflex, dvs. tveka lite och sänka farten!
  • Uttnyttja det faktum att Limhamn vunnit samtliga tidigare möten till sin fördel och därmed har en mental tendens till att tänka på NÄSTA kvalmatch! -Utnyttja, hur då? Genom att samtliga gubbar kommer ut och gör SIN inställningsmässigt i särklass bästa insats för säsongen, kommer Limhamn snabbt i ett läge där man upplever det som om man möter något helt annat än det man förberett sig på...! En förinställning är nämligen ganska svår att skruva om under match...
  • Tydlig, tidig, enkel och handfast coachning, allt ifrån sammansättningen av femmorna till akuta rockader i femmorna, matchningen i PP, BP, 5 mot 5, viktiga tekningar m.m.
  • Nyckelpersoner som sliter lite extra och visar vägen, underdogs som vill visa mera och är beredda att ta för sig, offra en hörntand, tro på sig själva och våga lyckas!
Om ni känner att ni kan fylla på, fylla i och inte riktigt håller med om ovanstående, skall ni veta att allt är relativt, att jag inte är hockeycoach, inte ens ens halvduktig hockeyanalytiker, bara en glad amatör som gillar att se insatser som drivs av 100 % inställning, hjärta och kärlek till det man gör. Så tyck till...

Man kan ha allsjöns ambitioner innan en match (vi skall vinna, fullfölja tacklingar etc.), om inställningen är inoptimal kvittar det, det blir inget bra. Att bedöma inställning, om man är beredd att ta jobbet och hur man presterar när man väl utför det förväntade jobbet, det är jag däremot väsentligt bättre på att bedöma och analysera. En av djurets bästa analysredskap är nämligen att bedöma andra djurs avsikter och intensitet i rörelsemönster, våra liv hängde nämligen på att vi bedömde rätt. Så även ni som läser detta är bra på att bedöma inställning ;-), vi är bara olika långt ifrån djuret inom oss!

Alla spelare är en produkt av sin omgivning och sig själva. Jag tror inte Serwanga är ensam om att lysa av beslutsam förväntan, han har fått energi från sina lagkompisar och sin tränare, det märks tydligt. Andra som tydligt tagit tag i stafettpinnen är Niklas Persson (som vet hur det känns i frysboxen) och Johan Hansson (som nog mådde bra av att det blev kamp om platserna). Johan Hansson har varit riktigt duktig och visat en bra inställning senaste månaderna, faktiskt. Det finns fler exempel, men jag tror ni fattat galoppen...

Att ge förtroende till en spelare är en av de bästa boosters man har i rockärmen som coach! Jag tror alla KRIF-krigare lyser, har fattat läget, gillar utmaningen och är beredda att göra jobbet, även det som gör ont och inte medför att man får kramar i sarghörnet och sedan boxar knytnäve längs båskanten! Det är uppenbart att Mr Kluft och Mr Sjöström ligger bakom en del av denna uppenbara uppgradering. Jag tror dom är lagom nervösa, taggade, coola och förberedda att styra skutan trots hårt väder, mannarna verkar ni ha fått på stridshumör. Respekt!

Gratulerar KRIF Hockey, om ni kommer in på isen med rätt inställning och är beredda att både härda ut smärtinducerande kontraktionsmetaboliter i benen, ta lite stryk för att hinna generera en bra pass eller ta smällen och låta motståndaren få en 2:a ensam, hålla käften oavsett hur fel något är på banan och bara göra ert jobb på toppen av er förmåga byte efter byte, varje period, hela matchen, har ni redan vunnit matchen! Då återstår bara den goa upplevelsen att spela matchen ni redan vunnit! Så fungerar det faktiskt, våga prova...

"Ur tanken föds prestationen, ur prestationen kramas resultatet, ur resultatet göds tanken och allt drivs av kärleken till livet och suktande efter upplevelser" /Joakim Dettner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar