onsdag 3 februari 2010

Quick fix funkar inte i längden!

Om du coachar idrottare som står inför stora utmaningar eller har en hel del faktorer som talar emot en framgång, kom ihåg följande: Ingen dröm, ingen framgång! Förändring tar tid, ge den tid!

"Hockey is a lot of fun now when I´m fast and strong". Min klient Kevin Adam skickar SMS efter bortamatchen mot HF Linköping som man slog med 1-8. Kevin gjorde 5 poäng (1 mål, 4 assist) och är nu uppe i 25 poäng på 9 matcher. Kevin har målmedvetet förändrat sin fysik och sina kostvanor under 2½ år för att skapa både en grym hockeykropp och bättre hälsa.

"Det känns så grymt bra i kroppen nu. Inte en känning av gamla krämpor, knäbesvär, diskbråck eller ryggbesvär på hela säsongen. Dessutom börjar jag känna mig allt snabbare, kraftfullare i både mina defensiva och offensiva uppdrag på isen. Det upplägget jag genomgått hos dig och de senaste månaderna med L-sprintar, DT-sprintar, Jeffersonhopp och enbensvarianten är ju helt enormt". Min klient H.J. från ett norrländskt elitserielag berättar generellt om effekten av mitt träningsupplägg sedan mars 2009, när vi går igenom förutsättningarna och träningsmöjligheterna inför resterande säsong. H.J. har målmedvetet, steg för steg, byggt upp sin fysik enligt en långsiktig plan under 1 år, ytterligare ett år står på tur.

Förr eller senare får man kredit för hårt och målmedvetet jobb, oavsett om man är coach eller klient. Det är ingen tillfälllighet att saker och ting lyckas om man tar det steg för steg. Tänk på det, när du står där och din klient bara vill ha lite häftiga gymövningar och lite hjälp med några triggerpunkter, när dom i själva verket skulle behöva börja från grunden på alla nivåer!!! Våga säga, vad har du för dröm..., förändring tar tid..., jag är beredd om du är beredd att göra vad som krävs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar