fredag 19 februari 2010

KRIF Hockey vann, -fira med Annas fastlagsbulle!

Krif Hockey gjorde en grym avslutning mot Nittorp, tog chansen när Nittorp vek sig lite i tredje perioden. Två snabba inom en halminut, slog spiken i kistan och Krif hade hämtat upp ett surt 3-0 underläge till vinst 3-4, respekt! Jag tror jag firar fettisdag en gång till, nedan bjuder jag på frugans grymma recept. Kom ihåg, ät utan ångest, men köp följderna...

Helt otroligt goda, jag har knappt ord så det räcker till att beskriva min frus delikatessbomb ovan!!!
Glutenfritt kardemummakryddat bröd som smakar gudomligt, har en konsistens som gör bettet till en fröjd och finalen, dvs. en bröd-, mandelmasse- och gammaldags mjölkblandning i mitten som slår en häst till golvet.
Nä fy f.n va gott det var, trots min ringa tålighet för pastöriserade mjölkprodukter drog jag en hel bulle mitt i kakhålet! Värt varenda finne kring näsan idag, en bubblande tarm och lite dålig muskulär kontakt vid dagens träningspass med min skidsprintklient! Jag gör om det nästa år, igen, det är redan biff!

Annas Glutenfria Fastlagsbullar
Bullar (7-9 st, beroende på storlek):
25 g jäst, röd
75 g smör
2 1/2 dl mjölk (Gammaldags, ohomogeniserad helst)
2 tsk fiberhusk
1 dl socker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
8 dl glutenfri mjölmix, fin
1 tsk bakpulver

Fyllning:
Mandelmassa
Vispgrädde
Urgröpt bröd från bullarna
En skvätt mjölk

  1. Smula ned jästen i degbunken. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 39 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen har löst sig. Blanda ned fiberhusken och låt svälla i 10 min.
  2. Fortsätt med att blanda ner socker, salt, kardemumma och ägg. Blanda bakpulvret med mjölmixen och häll det i smeten. Arbeta degen väl, helst i maskin.
  3. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 min.
  4. Strö mjölmix på bordet, fortsätt att arbeta degen för hand. Dela degen i 7 delar (stora semlor) eller 9 delar (små semlor). Forma till bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
  5. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt bullarna svalna innan du gröper ur dem. Blanda det urgröpta brödet med riven mandelmassa och en skvätt mjölk. Gegga ihop det ordentligt och häll över det i bullarna igen. Klicka på grädden, sätt på locken och pudra med florsocker och voilá! Färdigt för frosseri!
Skall bli tokroligt att se lite intensiv kvalhockey i Kockumhallen framöver, bara att gratulera spelare, ledare, förening och ni som kommer för att titta. Tänk om jag får anledning att sänka en bulle till...

2 kommentarer: