tisdag 2 februari 2010

Fitness Magazine och Ronneby BK

Fitness Magazine
Fitness Magazine på nätet har min video (se 4:e klippet uppifrån, under "klipp med Jocke Dettner" i högermarginalen på denna blogg) på rytmisk stabiliserings- och multibålstailiseringsövning på sin förstasida! Kul ;-). Det är i u för sig till hälften en plojövning efter intag av en dubbel espresso! Man blir nämligen både "hög" och riskbenägen av en dubbel espa, speciellt om man bara dricker kaffe var 14:e dag (vilket jag gjorde för två år sedan). Testa gärna själv, ...men inte övningen för guds skull!

Ronneby BK
Körde ett mastodontpass på jobbet igår, 08.00-23.00, non-stop så när som på lunchen och en snabb middag vid 19.00, puuhh! Jag och mina två kollegor (jag hyrde in Magnus Axelsson Lic.MKFT, Christian Storsjö Lic.MKFT) testade två fotbollsspelare i halvtimmen hela dagen (basala styrke- och powertester innan uppbyggnadsperiod) och avslutade senare på kvällen (20.00-22.30) med att instruera kommande månads styrke-, balans-, bålstabilitetscirkelträningspass (15 stationer inkl. stationer för stretch, mobilisering och inre bålstabilitet) för samtliga 26 individer i A-truppen.

Jag har sällan sett så många vetgiriga och kunniga lagfunktionärer nyfiket titta på ett träningspass. Trots att vi ännu inte kört igång i skarpt läge, fann jag nyfikenheten, kunskapstörsten och inställningen från alla närvarande, mycket påtaglig och förväntansfull! Testerna påvisade ungefär det jag redan visste och förväntade mig styrke-, stabilitets-, balans- och powermässigt av ett fotbollslag. Liksom i högre seriesammanhang, inte bara inom fotboll, finns både utvecklingspotential och en hel del att förbättra. Det bästa var dock att man tänt till och VILL förändra, det gör att jag bjuder till lite extra! Ni som var där kan ana vad det innebär... Kanske är det RBK som skall visa vägen, ta tag i stafettpinnen och göra en "seriesystemsresa" ala Åshöjden... Glöm "det gaur inte", "nu kör vi istället"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar