söndag 27 december 2009

Styrkeintervaller i pressfas med korta viloperioder!


Skottat 30 cm snö från en hel gårdsplan samt en 150 meters grusväg på mindre än två timmar, vilket perfekt anaerobt aerobt kombinationspass av styrkeintervaller med extremt korta viloperioder!
Alla "extra" kolhydrater som ramlat ner under långa julhelgen och förvandlat tydliga magrutor till lätt gömda dyningar och minimalt luktande defakationsmateria till skrynklad näsa! Jag har m.a.o. dragit på mig lite småplufs, dvs. vätskeutträde i underhuden pga. bröd- (gluten), Janssons-, choklad och tomtegrötbelastning! Men svordom så gott det var!
1 januari är det redan borta, avgiftat och klart, inga problem, lite medvetet fusk är bra för att uppdatera sig på varför man äter som man äter. Snöskottningen var bra för psyket, för jag har faktiskt tänkt fuska lite mer än vanligt några dagar till...


Coachingjobb på semstern!
Trots vintersemster och fokus på så lite jobb som möjligt har jag diskat av 2 timmar och 45 minuter av allt från screening av en läkt fotbensfraktur, manuell behandling av skydds-, reflex- och smärtmönster kring denna till tyng styrketräning och snabbhetsstyrketräning på ett ben för att maximera enbenspower på en av mina hockeyklienter, nämligen Hans Jonsson i MODO Hockey.

Med på denna session var också MODO Hockeys egen grymma fystränare, nämligen Jocke Bäckström. En triatlet av rang, som inte bara behärskar konditionsträningen för MODO Hockey utan också har en fenomenal och redan sjösatt plan för deras flexibilitets-, stabilitets-, styrke-, power- och poweruthållighetsutveckling de närmaste åren!

Hoppas MODO inser vilken kompetens dom har i herrarna Bäckström och Magnus Håkansson (Sjukgymnast med också han KFT-utbildad precis som Bäckström). Tack Jocke för ett bra samarbete och för utbytet av kunskaper när vi screenade av Hasse Jonsson på Swedbank Arena i lördags. Jag tror alla parter var ganska nöjda ;-).

Är Hasse stor eller är undertecknad liten?, grunna på den medan ni funderar lite på vad som menas med relativ styrka, ha, ha. Nu får jag pyngel, nästa gång jag visar mig, men det kan det vara värt... Hasse är en urskön klient och MODO Hockey är en urskön klubb, jag önskar er allt gott. God Jul och Gott Nytt År på er MODO Hockey, jag skänker hela mitt arvode för sessionen i lördags som julklapp till er fina förening.



En detalj ni skall komma ihåg därute, är följande: Hur bra ni än designar era program, hur mycket tid ni än lägger på er periodisering, så kommer verkligheten alltid att skilja sig en aning eller en hel del från det skrivna. Sätt aldrig er heder på era skrivna skapelser, de är till för att förändras, optimeras och vässas. En grym coach har alltid en plan, men skriver gärna om kartan om det uppenbarar sig terräng som väsentligen avviker från kartan. -Hasse, den omskrivna kartan finns i din mailbox redan idag!


Jag lider inte av vistelsen i Ö-vik som ni förstår! Ovanstående och nedanstående bilder har jag tagit de senaste dagarna. -Det är gött att leva, annars får det kvitta, fint å leva...


Soluppgång över Gullviks bananstrand, vårt paradis utanför Ö-vik!


Ekologiska ägghalvor, ekologisk majonnäs och frifångade räkor! Protein, fett och mer protein, mmmm.

Ät utan ångest i jul och nyår, våga leva din dröm efter nyår "whoever you are or whatever you want"...

PS. Imorgon ser jag och Anna Modo Hockey mot Brynäs IF i Swedbank Arena (snart Fjällräven Arena) från ett fint middagsbord på ena kortsidan, sug på den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar